Med 16 i storsta’n

Standard

Igår hade vi en riktigt kul dag för oss själva, 16 och jag. Vi var i huvudstaden och spanade på killar 😀 Japp, lika bra att erkänna med en gång….Killspaning var det enda skälet till att vi åkte just dit och just igår.

Vi fastnade länge på International Food Market vid Sergels Torg och glömde nästan bort att vi faktiskt var i Sverige. Lavendeltvålarna påminde om en semester i Bretagne, ostarna frestade oss svårt, för att inte tala den italienska nougaten, megastora kronärtskockor och tysk salami i alla möjliga former och smaker.

 

 

 

 

 

 

Vi drog oss upp mot Gamla Stan, trängdes med alla turister på Drottninggatan. Det var soligt och fint, även om vinden var lite kylig. I Gamla Stan undvek vi Västerlånggatan så gott det gick, alldeles för trångt och alldeles för mycket folk för vår smak. Vi strosade runt i andra små gränder istället. ”Det här ser nästan utan som Venedig”, konstaterade 16, ”jag skulle inte bli förvånad om det var en bro över en kanal bakom nästa gathörn”. Det var det inte – men en ”luftbro” hittade vi:

 

 

 

 

 

 

Kärleken har en stor faiblesse för bilder på gatlyktor – och det är klart att 16 förevigade en sådan åt sin pappa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klockan gick mot 12 och vi började på att dra oss mot slottet. När 16 och jag är i storsta’n för att spana på killar är det nämligen just på slottets borggård vi tycker att spaningen ger bäst utdelning 🙂

De här killarna hade det svettigt värre precis innan vaktparaden anlände – det var fullt med bussar som blockerade vägen för de som var på ingång och patrullen fick göra ett par utryckningar för att röja upp på Slottsbacken:

 

 

 

 

 

 

Men nu var det ju inte de här gossarna vi skulle spana på….även om det var lite underhållande att betrakta det hela från översta avsatsen på monumentet. Snart hörde vi trummorna, skymtade fanorna och så kom de marscherande upp för slottsbacken. Vi förflyttade oss in på Borggården för att titta på hela vaktavlösningen och upptäckte killen som inte bara hade dagens bästa utsikt, han hade musik på jobbet med:

 

 

 

 

 

 

Allt löpte på helt enligt protokollet. Men både 16 och jag funderade mycket på vad den här killen siktade på – vik hädan regnmoln kanske? No shitting, duvskrälle?

 

 

 

 

 

 

Rättningen var bra, skorna putsade, alla avslag och signaler satt precis där de skulle – kort sagt, testosteronfalangen och Co fick klart godkänt.

 

 

 

 

 

 

Det var gott om turister i sta’n och en del kröp väldigt nära 🙂

 

 

 

 

 

 

Resten av eftermiddagen ägnade vi åt te och scones i en liten tehandel i Gamla Stan, fortsatt planlöst strosande hit och dit och en lång sejour på 16:s absoluta favoritaffär. Det var två trötta med väldigt nöjda tjejer som tog tåget hem igen vid 18-tiden. Vi tittade på varandra och sa nästan i kör ”det är jättekul att vara på utflykt med dig” – och det är det faktiskt. 16 uppskattar precis som jag peoplewatching och får hon bara en kaffelatte mellan varven så orkar hon hur mycket som helst. Hon är fullständigt nöjd med att titta och spana, det behöver inte prompt handlas en massa. Och jag tror att 16 skulle säga ungefär samma sak om mig – minus kaffelatten då 🙂

Samtliga bilder är tagna av 16.

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Med tanke på att jag kommer vara en rätt gammal tonårsmamma när Tittilila når dit så inser jag att hon kanske inte kommer vilja dra på stan med mig. Men nu gör hon det och vi uppskattar att titta på folk lika mycket, det är nåt visst med att glo 😀

  2. Vilken härlig dag ni haft! Och att strosa runt bland stånden sådär, det är som att vandra runt på medeltiden och köpa vad man behövde.

    Det är väl inget fel med att spana, det kan vara skoj.

    Vad duktig 16 är på att ta kort och vad snällt att tänka på pappsen *ler*

    Jag känner igen denna närhet och kompiskap, jag har samma med min mor, vi har gjort mycket tillsammans och gör fortfarande. Hon är min allra bästa vän.

  3. Härliga bilder! Ni verkar ha haft en fin dag! Ser att jag missat ett besök på Food Market vid mitt besök ”hemmavid”, ska lägga det på minnet nästa gång det bär av! Ha det!

Lämna en kommentar