Ute i god tid

Standard

Hu…nu har jag gjort inte mindre än TVÅ saker i ruggigt god tid. Håller måhända Mrs Structure på att ta över tillvaron för mig nu igen 😀

Mina blomlådor på framsidan av huset har varit otroligt vackra hela sommaren, men någonstans förra veckan eller så övergick det vackra i spret. Spretet gulnade sedan så småningom och jag tänkte förstås ”jäklar, nu har jag glömt att vattna igen”. Det hade jag inte. Snarare tvärtom – jag hade glömt att hälla av vattnet som samlats i lådorna efter den senaste tidens skyfall. I helgen åkte jag så och köpte lite höstväxter, astrar, bollkryss och en annan liten växt med blå blommor som jag inte vet namnet på. På lördag eftermiddag började regnet vräka ner och sedan fortsatte det bara. Inget planterat alltså. Men nu på kvällskvisten blev det gjort och för en gång skull har jag planterat mina höstväxter innan frosten och mörkret kommer, så kanske att jag hinner njuta lite av dem oxå.

Jag sprang en snabb orienteringsrunda på lunchen i favoritbutikerna. Tänkte kolla in höstmodet lite. Inte för att jag är så modern av mig, men det kan ju vara kul med någon tröja i höstens färger. I min absoluta favvobutik blev jag kvar. Jag insåg att jag lätt skulle kunna köpa med mig det mesta i min storlek. Som tur var pockade ett möte på jobbet på, så jag var tvungen att hasta vidare. Men efter jobbet tog jag mig en tur tillbaka och köpte på mig lite höstkläder. Jag vet inte hur många gånger jag tittat tidigt på säsongen i just den här butiken och när jag sedan samlat ihop mig så är det mesta slut i min storlek. Men inte i år!

Nu kan hösten komma- jag har både kläder och växter avpassade för årstiden. Fast å andra sidan gör det inte något alls om sommaren håller sig kvar ett tag till.

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Jag är både imponerad och mållös! Dessutom drabbades jag av en akut längtan efter vackra höstblommor och en mörkbrun tröja!

    Grattis till bra inköp och en god framförhållning! Själv får jag väl trösta mig med Håkan Nesser;-)

  2. Jag tycker att det känns lite som höst redan. Idag har regnet öst ner och tvätten hänger kvar på sträcket. … Ingen framförhållning här inte..:-)

  3. Väldigt effektiv har du varit, ibland är det skönt att vara ute i god tid trots att man gärna vill behålla sommarkänslan en tid till! Ha det!

  4. Ja va härligt med nytt i lådorna! Har mina urnor hr som ser betänligt skraltiga ut. Men det är stäppsalvia och pepparsalvia och en ranglig petunia. Kryddorna ska jag sätta ut i trädgården men petunian får bli mull. Sen ska jag också köpa lite höstfräsch..som du säger…bättre att göra det nu så man får njuta lite av fägringen! 🙂

    Ha det gott! Lite mera värme och sol skulle inte sitta fel ändå *kraam*

Lämna en kommentar