Nya gymmet

Standard

Idag var det dags för rundvandring i det nya gymmet. Nya gymmet är stort och superfräscht, tre exemplar av varje maskin finns det och det verkar inte vara någon större trängsel på lunchtid. Dessutom är det tre minuters promenad från jobbet – det blev så långt till gamla gymmet när vi flyttade på jobbet i våras. Det blir säkert bra när jag och träningskompisen är igång igen, men dagens instruktion var tyvärr inte mycket att hurra för 😦

Om man har tränat styrketräning 2-3 gånger i veckan i tre år så vet man ju ungefär hur det går till. Då kanske instruktören inte i detalj behöver argumentera för varför det är så viktigt med styrketräning, att man ska vara noga med uppvärmningen och visa exakt hur man ställer in varje maskin. Vi påpekade lite försynt av och till under de en och en halv timme instruktionen tog (hur kan man få det att ta så lång tid f ö?) att vi kände igen alla 10 maskinerna sedan förut och att vi visste hur man ställer in dem. Men den unge mannen vägrade att lyssna på det örat. 

När jag påminde träningskompisen om att hon hade problem med sin axel i maskinen för Lateral Raise tidigare och blev avrådd från att köra den maskinen blev instruktören alldeles ställd och kunde inte komma med något alternativ till just den övningen. Märkligt. Det borde väl vara sådant man har instruktörer till?

Nu inser jag hur otroligt bra vår instruktör på förra stället var – han hade en enastående förmåga att möta varje motionär på rätt nivå och ge instruktioner och råd som passade perfekt. Inte efter en i förväg inpluggad checklista. Inte så konstigt kanske att han fick ett riktigt, riktigt bra jobb i storstaden och flydde stäppen?

Näe – dagens instruktion ger jag inte mycket för. Men det blir säkert bra när vi börjar köra ordentligt på egen hand i slutet på veckan. Och det känns väldigt skönt att vara igång igen.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Fast jag har haft en halvrutten eftermiddag, blev så trött så trött så sitter jag här och avundas dig som ska få börja på gymmet.
    Jag drömmer om när jag med min nya njure får börja igen, älskar alla de där maskinerna och kämpade som en galning när jag kunde.
    Kram

  2. Verkar som om ni fixar det bättre på egen hand!…visst är det bra att ha träningskompisar – alltid någon av dem som har energi och ”puschar” på så att man kommer iväg!

  3. Jag tror att de är tvingade till at dra hela ramsan för nya oavsett om de är nybörjare eller ej. Allt för att ingen ska kunna skada sig och hävda att de inte visste…
    Lite a’la ”Du får inte torka katten i micron” 🙂

  4. oj vad jag känner igen mig i det du skriver! Vet inte vad det är med vissa instruktörer, och detta gäller både manliga / kvinnliga. Sist jag gick med instruktör (innan jag blev sjuk) fick jag efter 5 min säga att JAG KAN DETTA!! tog en stund till men sen insåg instruktören att jag kunde det här och då gav han upp 🙂 men men de menar nog väl egentligen 😉

    ps. nu ska jag fortsätta med min nya wp sida (fast på min egen domän) som jag lyckats krascha innan den ens är uppe!.ds

  5. det har ju blivit väldigt populart med joga överallt. Jag läste i en amerikansk tidning att de har konstaterat att många människor skadar sig på joga därför att instruktörerna ofta är dåliga. De kanske kan övningarna, men de ser inte på individerna som övar sig och på deras möjligheter / svårigheter.

  6. Ja du lejonet…men så är det en del människor som inte lyssnar…kvittar hur man betonar att man ska lyssna på sig EGEN kropp och det inte är nån tävling när man yoga. Det är för mycket prestationsångest kvar i folk..de har inte tålamod att ta sig den tid det tar. När jag ger alternativ på rörelser..så gör de i allafall de som är svårare trots att de knappt klarar det. Kanske ska köra denlättaste varianten hela tiden?
    Mm Prudi, det är svårt när de inte är lyhörda, men va härligt med fräscht gym. Sjukhusets idrottsförening och Landstingshälsan här har gått ihop och fått iordning ett jättebra gym här också. Och det används flitigt! För egen del har jag guben som gillar att styrketräna. Kul! 🙂 Alltid lättare att gå tillsammans med någon.
    Ha det gott *kram*

  7. Dåliga instruktörer finns det gott om. Jag har hittat en instruktör som är helt enastående. Efter det att jag skadade ryggen så blev det en hel del saker som jag inte kunde utföra på gymmet på vanligt vis. Men hon har hittat nya lösningar på allt och jag tränar i stort sett allt som jag gjorde innan skadan fast på ett annorlunda vis. :0) Precis som det ska vara

Kommentera

