Nyårsbestyr

Standard

svart flugaNu är det lite mera fart under fötterna – det är nyårsafton i morgon och det kräver förberedelser i form av matlagning. Jag vill att precis allt som går att förbereda ska vara förberett, det är ju mycket roligare att umgås med gästerna i morgon än att stå i köket.Eftersom gästerna inte läser bloggen (vad jag vet iaf) så dristar jag mig att att avslöja menyn i förväg: 

Bubbel med minikrustader fyllda med skaldjursröra+löjrom, rökt kött+pepparrotscremefraiche samt gorgonzolacreme och fikonconfit. Vi fortsätter med bubblet till förrätten som blir hummersoppa och smördegsstänger.
Varmrätten blir helstekt, urbenad kotlettrad av hjort med körsbärssås, potatiskaka, apelsinmarinerad fänkål och sallad med valnötter. Till det något lämpligt rött som våra gäster ska fixa (har de lovat…). Desserten blir pavlovamaräng fylld med glass istället för grädde och blandad frukt. Skulle någon vara sugen på något fram på nattkröken så finns det nubbesallad i kylen, jag tror aldrig att någon är sugen på mer mat efter tolvslaget, men det går alltid åt 🙂

Det mesta går att förbereda och det är det jag ägnar mig åt idag.

Parallellt med matlagningen har 18 och jag försökt reda ut fenomenet fluga. 18 är inlånad till stadens ”riktiga” symfoniorkester för nyårskonsert i morgon och det är anbefallt mörk kostym och fluga till herrarna i orkestern. Kärleken äger ingen fluga, inte 18 heller, så det måste fixas och den stora frågan är om det ska vara särskild skjorta till fluga? Någon som vet? Jag kollade med 18 om det var anbefallt gördel också, det hade han ingen aning om, men det kanske man bara har till smoking och inte alls till vanlig kavaj? Turligt nog är det repetition ikväll också så att 18 kan reda ut begreppen med de som har koll på läget.

Näe, tillbaka till spisen. Gott slut på det gamla året, alla kända och okända bloggisar, om vi inte hörs mer innan dess!

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Jo, det är väl smokingskjorta till fluga väl? Eller frackskjorta… vad det nu är för skillnad på dessa två *försöker minnas*. Hur som helst ser ju kragen helt klart annorlunda ut!

    Gördel och fluga behöver nog inte hänga ihop alltid. Men de säljs ofta ihop i såna där paket. Finns säkert till nyår på vilken affär som helst!

    Lycka till med matlagningen.

  2. Det var smaskigt värre, vad tragiskt att du bor så långt borta 😀
    Visst är det skönt att kunna njuta tillsammans med gäster istället för att bo i köket, ibland skulle man ju vilja ha tillbaka hushållerskorna, dessutom blir det ju arbete för flera.

    Ha det nu så gott
    Kram

  3. Gud så underbart gott! När ska jag komma? Är det ok att jag tar familjen med mig?
    Gott slut du med och Gott Nytt År-Kram! 😀

  4. Frackskjortan ska vara hårdbröstad med enkel stärkkrage och bäres med vit fluga (rosett). Till smoking bär man smokingskjorta som antingen har enkel stärkkrage eller eller med mjuk dubbelvit krage. Svart fluga (rosett till).

    För mörk kostym gäller:

    vit eller ljus skjorta.
    diskret slips eller fluga.
    svarta tunna strumpor samt
    svarta skor.

    Kostymen ska vara svart, mörkt blå eller mörkt grå. Byxorna kan vara av samma eller annat tyg som jackan. I bröstficken kan en näsduk bäras.

    Väst kan också bäras till kostym. Denna skall då vara av samma tyg och mönster som kostymen.

    Gördel har man till smoking men inte mörk kostym!

    Det enklaste verkar vara att köpa en färdigknuten rosett/fluga. Gördel ska det ju inte vara till mörk kostym.

    Maten låter väldigt god måste jag säga!

  5. Men här sitter jag och drägglar, så där ska en meny se ut när man bjuder till. Du kan laga mat det kan jag se och det är alltid stort tycker jag.
    Tänk så tråkigt de har det som inte kan laga mat.
    Nu hoppas jag att allt ordnade sig med flugan, jag kan inget sånt så här kommer ingen hjälp med det.
    Gott Nytt på dig
    Hej svejs

  6. Vilken härlig matsedel du har visat upp, det låter väldigt gott.
    Det är ju toppen när man kan förbereda.
    Ha nu en riktigt härlig nyårsafton!!!!
    Kramizzzzz

  7. Jamän jag kommer oxå!!! Guuud så gott… och körsbärssås och och…. åhhhh… Gott nytt underbart år till dig kompis! Hoppas du hinner vimla och ha riktigt trevligt ikväll. Kramar

  8. Efter många om och men om du tycker att du haft ”ovanligt” många läsare på det här inlägget, så av någon anledning har ”mobben” börjat strula eller kanske någon annat som strular…hur som vill önska dig och de dina ett Gott nytt! Menyn inför kvällen låter smarrig! Ha det gott! Kram!

  9. GOTT NYTT ÅR !!

    Hoppas att allt blir till belåtenhet idag, ikväll.

    Önskar ER alla ett underbart nytt år, fyllt av förväntningar och underbara förhoppningar.

    Kram i mängd.

Lämna en kommentar