Samma sol

Standard

sol

En gång fanns det en låt som spelades ständigt och jämt på radion. ”Samma sol lyser upp hela världen” var en textrad som kom tillbaka igen och igen.

När jag reser långt bort brukar jag tänka på det. Här går jag i Sydamerika/Asien/Afrika eller var jag nu är någonstans och solen är väldigt mycket varmare än hemma – men det är samma sol som lyser på mig just nu som på de som är hemma.

Fjantigt, kanske. Men uppenbarligen är det något som fastnat i huvudet på mig eftersom tanken ständigt dyker upp.

I morse hade vi 30 grader plus på altanen på framsidan – så nu börjar jag nästan undra om det inte är den där solen från Thailand eller nå’t som hittat hit iaf 🙂

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Det har jag inte tänkt på, men det är ju precis samma sak, fast tvärtom 🙂
    Roligt att det finns någon vars tankar är lika märkliga som mina ibland….
    Kram på dig!!

  2. …och jag om Karlavagnen. Tror inte att den syns från heeela världen…men när jag bodde i Österrike och längtade hem stod jag uppe i bergen i min lilla byhåla och stirrade upp i en bäcksvart himmel översållad av stjärnor och letade efter Karlavagnen…som jag visste att man kunde se hemifrån Sverige också….Ha det så jätteskönt resten av söndagen nu…Kram från Skatan

  3. Tja knasig tanke eller ej men du delar den med mig.
    Värmen vältrar sig över hela mig och jag liiider… avskyr när det blir för mycket av det goda. Lagom är bäst, sen får soldyrkarna tycka bäst f*n de vill.
    Sen har jag märkt att Stockholmstrakten ofta får det väldigt varmt, jag menar lite varmare än andra delar av vårt land. Hur kan det komma sig att Skåne har varit svalar än Stockholm, man har ju hört talas om regnbälten men Stockholmstrakten har nog fått ett solbälte tror jag.

    Kram

  4. Samma sol, samma ljumma vindar, som värmer oss. Det kom några moln, ett par muller och några droppar regn här. Det var skönt. Det gick att andas inomhus, men nu steker solen igen. 🙂

  5. Det är nästan oooolidligt varmt, men som sagt nu ska man inte klaga utan bara njuta. Jag klagar i varje fall på nätterna för det är så svårt att sova i den här värmen. 🙂

  6. Härligt att höra att det finns lite värme och sol någonstans i landet…passa på att njuta av den här är det kyligt så det räcker och blir över!

  7. Det är så skönt med luften efter regn, den är fräsch och smarrig. Just nu tycker jag att det är alldeles för varmt! Javisst man klagar när det är kallt och vice versa, människan blir aldrig nöjd.

  8. Jag kom hit eftersom jag sökte på ”Samma sol lyser upp hela världen”. Den låten fastnade hos mig med, men jag vet inte vem som sjöng den. Är det nån som vet?

  9. Kan det vara Svenne och Lotta? Men heter låten ”samma sol lyser upp hela världen” eller är låttitlen någon annan?

    • Hmmm….näe, jag tror inte riktigt på svenne och lotta. Om jag funderar lite på ungefär hur det låter i huvudet på mig så hör jag en ensam damröst, typ Ann-Louise Hansson. Mysteriet kvarstår alltså 🙂

Lämna en kommentar