Nu har jag också varit där!

Standard

Det finns några saker som jag ibland kan vara lite fånigt stolt över att INTE ha gjort 🙂

Jag har t ex inte sett ett enda program av Bingolotto. Jag har heller aldrig varit på ett Tupperwareparty – inte ens blivit inbjuden till något. Och sedan hade jag aldrig varit i Ullared……Men – den sista punkten på min lilla lista kan jag alltså stryka nu.

Min kompis och hennes dotter håller på med hästar. Tydligen så kan man köpa hästtäcken och grimmor och ryktborstar och benlindor och det ena med det tredje till bra pris i just Ullared. Fråga mig inte varför! Så när snart 16 och jag erbjöds två bilplatser så hängde vi genast på. Snart 16 tycker att det är kul med shopping, men det får inte kosta så mycket. Jag gillar å andra sidan inte att shoppa, men jag tycker att det rätt kul att observera mänskligt beteende och peoplewatching tycker jag är ett mycket underskattat nöje. Även snart 16 finner ett stort nöje i att studera sina medmänniskor, så en liten utflykt till shoppingmeckat skulle alltså kunna passa oss båda.

Det blev en lååååååång dag. Visst blev det lite shoppat – men inte särskilt mycket. Snart 16 fyndande krämer och balsam och tops och underkläder och strumpor och en pyjamas. Jag tror att det slank ner lite kollegieblock till skolan, en almanacka och en skjorta också i korgen. Själv hittade jag till att börja med inte något alls. Men det tog sig – även jag kom hem med en liten påse med underkläder och strumpor, en såskanna, fem disktrasor och tre slaskskrapor. Faktiskt prylar som jag behövde alltsammans, men det var kanske lite svettigt att åka 25 mil för de minimala inköpen 🙂

Kompisarna handlade vägarbetaroranga hästtäcken – finns inte en chans att de kommer att tappa bort någon kuse nu, inte – och en massa andra hästprylar. De var jättenöjda. Snart 16 och jag kollade in folk. Det var bara ett litet problem: Första måndagen efter alla helger är folk inte särskilt shoppingsugna. Så det fanns inte så mycket objekt för vår peoplewatching. Vi hade bespetsat oss på att få se folk som krossade hälsenorna på varandra med kundvagnarna, slagsmål om tröjor och bedrägliga typer som snor varor ur andras kundvagnar 🙂 Men något sånt rafflande fanns inte att titta på. Vi funderade ett tag på om vi skulle låna bilen och hemsöka Vita hatten en stund, men det ösregnade ute, så vi fikade lite till och satt lugnt kvar och spanade på de fåtal, lätt förvirrade själar som irrade runt i varuhuset.

Nu har jag varit i Ullared, det var kul med det trevliga sällskapet, men jag tror inte att jag åker dit igen för att shoppa. Snart 16 och snart 15 var däremot jättenöjda – de tyckte att de hade gjort en massa fynd och kunde gott tänka sig att förlägga framtida shopping 25 mil söderut. Hmmm….

Annars är det tisdag – det är grått, regnigt, disigt, all snön är borta. Och kvällens jumpa på Friskis känns redan i benen.

Håhåjaja…..

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Den stora affären känner jag väl till. Innan jag flyttade upp till stora farliga staden bodde jag en halv timme bort från den. Det blev ett antal resor dit per år. Men så hade jag min tandläkare i samma by.

  2. Menn vad mycket vi (nästan) har gemensamt. Jag har bara varit i Ullared en gång jag oxå (och det räcker), har faktiskt varit EN gång på tupperwareparty (och det räcker) men aldrig sett på bingolotto (en minut när jag zappar förbi räcker) ;-D

  3. Hahaha! Har också varit där en gång och aldrig mer. Barnens pappa rök ihop med en hysterisk karl i kön och det höll på att sluta med slagsmål. Det var en väldigt märklig dag… 😉

  4. I Ullared har jag aldrig varit och lär nog aldrig komma dit heller. Däremot är jag tacksam för att jag har varit på ett Tupperware-party, för det var då jag blev ägare till mina älskade fönsterskrapor!!!!
    Kramizzzz

  5. Faktum är att jag hittills har vägrat att sätta min fot i Ullared! Köa för att komma in för att handla är inte min grej alls! Husse totalvägrar han med. Vi lär aldrig komma dit!
    Ha en bra onsdag!

  6. Hm..delar ditt avståndstagande.
    Jag har ändå varit där några gånger men då mest för att jag blivit övetalad att följa med.
    En gång blev jag vettförskrämd när jag hittade en skjorta jag gillade för tio kronor i en fyndlåda. Plötsligt rycktes den ur näven på mig av en överhysterisk tant.
    Kvar stod jag helt stum av chocken efter ”överfallet”—-…
    Den händelsen har etsat sig fast hos mig…och de få gånger jag dristat mig dit igen kollar jag noga åt alla håll innan jag kikar i fyndlådor… 😉
    Nästa gång kanske det inte räcker med en psykisk chock…utan en knockout.. 😉
    Ha en skön dag….!

  7. Låter som ett riktigt äventyr! Själv har jag aldrig varit till Ullared – bara sett på dokumentär på teven om shoppinggalna som bor i husvagn på parkeringen och som köar i gryningen med kundvagnen i ett stadigt grepp.. 😉

  8. Huuu, har varit där en gång och jag är ytterst tveksam till att det kommer att bli fler besök där. Min väninnas sambo fick en resa dit till nån stugby i närheten när han fyllde år, det var vad han önskade sig, 2 dagar på Ullared. Personligen tyckte jag nog att det var alldeles för mycket folk där och efter att ha blivit överkörd en sisådär 10 ggr av en kundvagn, då fick jag nog.
    Ha en skön kväll

Lämna en kommentar