Trädgårdstrauma

Standard

Har precis varit ute ett varv med min imaginära hund 😉 Det var skönt att komma ut och lufta sig lite efter en heldag bakom skrivbordet. Våren har avancerat med stormsteg efter den varma helgen kunde jag konstatera!

Jag konstaterade också att det börjar på att bli prydligt i alla trädgårdar runt omkring. Väldigt prydligt, t o m. Ett lysande undantag finns det dock – min trädgård. Nej förresten, mittåt, VÅR trädgård ska det vara – vi äger faktiskt hälften var och därmed måste vi ju vara exakt lika ansvariga för det förfall som sakta breder ut sig.

Trädgårdsarbete är helt enkelt inte min grej. Jag vill väldigt gärna ha det snyggt och fint i trädgården, men jag kan bara inte hitta energi och tålamod för att få eländet dithän. ”Det är så avstressande att påta i jorden”, säger folk runt omkring mig och ler fånigt. Avstressande? Inte ett dugg – jag blir bara superstressad eftersom det går så låååååångsamt. Och sedan det där med vattningen – vattnar man för mycket är inte det bra. Därför försöker jag ta det lite lugnt med vattenkannan. Ända till jag inser att växterna hänger utmed krukorna. Visst ja, det var visst två veckor sedan sist och solen har visst gassat på ganska bra ett tag nu….Bara att slänga på komposten. Igen.

Kärleken är inte mycket för finlir när det gäller trädgården. Han gräver så gärna – om jag säger åt honom var han ska gräva. Han planterar så gärna – om jag säger åt honom vad han ska plantera. Han kör gärna tunga säckar med jord på skottkärran – om jag ser till att det köps in säckar att köra. För en gångs skull kompletterar vi inte varandra – jag kommer ju liksom aldrig till skott med det där som jag måste göra för att det ska bli fart på honom.

Lösningen finns inom räckhåll – och jag har använt den flera gånger. Svart arbete är förbjudet i lag, men inte grått. Jag ringer alltså in mina gamla föräldrar – 80 resp 85 år, men pigga och raska och alltid villiga att göra en insats.
Senast jag använde mig av grå arbetskraft var för två år sedan. Föräldrarna vårstädade trädgården och planterade växter, medan vi befann oss långt borta, på södra halvklotet. Det var smått absurt när mamma ringde (bara det är märkligt – att man kan ringa utan problem till andra sidan jorden och det låter precis som vanligt) och frågade vilken färg jag ville ha på penséerna. Spelar ingen roll! Så länge de inte är grisrosa (och några såna penséer finns inte, så vitt jag vet). Vi kom hem till en fantastiskt fin, välstädad trädgård med vårväxter planterade lite här och var. Fast efter ett par veckor såg det nästan lika eländigt ut igen. Och det är det jag tycker är så tröstlöst – att lägga en hel dag på något urtrist och sedan få göra om samma sak igen någon vecka senare…Nej  – jag säger bara en sak: BETONG 😉  Tåligt och tidlöst….

Jag funderar allvarligt på att hyra in de grå nu i påskhelgen. Om jag mutar dem med ägg och sill och en liten snaps till pappa så uträttar de stordåd på en dag. Dessutom blir de nöjda och glada och känner sig nyttiga. Och jag slipper lägga energi på något som jag tycker är så trist och kan ägna mig åt att laga mat och blogga istället. Fiffigt va? 🙂

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Jag KOMMER! 😀
    Meddela gata och nummer så står jag strax utanför din dörr redo att ta tag i trädgården……….Jag älskar risiga, vanskötta trädgårdar….att få ta fram dem igen är som ljuv musik i min öron.
    Ha en skön kväll och nu har väl mörkret lagt sig för idag så du slipper se…..
    Kram!!

  2. Tänk vad olika det är och tur är väl det egentligen. När barnen var små hade jag ingen som helst lust att påta i trädgården, trist, och då gjorde jag som du, tog ett snack med mor och far *ler*. Men allteftersom åren gått så har jag börjat mer och mer och nu älskar jag att vara och påta i trädgården, men då säger händerna stopp, ja alltid är det något!!!!! Men jag försöker påta med det jag kan, och sen hojtar jag på guben!!!!
    Kramizzzz

  3. låter bra med gråarbetare! Men tänk på en sak, där har du möjligheten att styra över din man, och du tar inte den! *s*
    Du gör så här. Gå ut på morgonen och berätta för honom allt som ska göras. Du kan skriva en liten lista. Och sedan går du på shoppingrunda och när du kommer hem…presto!

  4. Det var en lysande idé Lejonet – fast jag gillar ju inte att shoppa, men jag kan säkert hitta på något annat skojsigt att ägna mig åt…..ett pass på gymmet, kanske… 🙂

Lämna en kommentar