Med blixtens hastighet

Standard

Så är årets sommarsemester slut. Ja ja….ska man vara noga så börjar jag inte jobba förrän på måndag, men lördag-söndag skulle jag ju ändå varit ledig. Så visst kan man säga att semestern är slut. Fort gick det. Snabbare än blixten nästan.

Riktigt så eländigt på väderfronten som ”alla” tycks ha haft det har inte jag haft det. Om det handlar om mental inställning, geografisk placering eller val av aktiviteter vet jag inte. Men faktum är att inga planerade aktiviteter har regnat bort för mig och solen har faktiskt behagat visa sig lite då och då. Sedan har jag inte badat i sjö eller hav en enda gång hittills i år – men det gjorde jag inte förra året heller, förrän till senhösten och i en annan världsdel.

Känslorna inför återgången till saltgruvan är blandade. Än en gång känner jag att det är dags för en förändring. Jag behöver göra något annat, få nya utmaningar att bita i och nya människor i min närhet på dagarna. Kanske att hösten kan bjuda på en förändring i den riktningen. Men på det stora hela ingen större jobbångest att tala om.

På hemmafronten väntar en höst med helt nya förutsättningar – det lilla barnet flyger ut ”på riktigt” om tre veckor och sedan är det bara den förvirrade civilingenjören, akvariefiskarna och jag kvar här hemma. Inte heller det känns särskilt ångestladdat, även om jag naturligtvis kommer att sakna 20 och hennes pojkvän. Men nu är ju livet konstruerat på det viset – man har barnen till låns och nu har lånetiden gått ut.

Något som däremot äter energi och är ett stort, svart hål som med största sannolikhet bara kommer att bli ännu större framöver är mina gamla föräldrar. Ett hett tips är att det kommer ett och annat inlägg under hösten på det temat….

Semestern försvann med blixtens hastighet. Något säger mig att även hösten kommer att göra det, så det är väl lika bra att mentalt börja förbereda sig på julen 🙂

 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Något säger mig att vi umgås med liknande svarta hål som äter energi. En del andra likheter också fast vi har ju hundar i stället för fiskar…

    Ha en fin och avkopplande helg nu innan plikterna tar vid.

  2. Eftersom jag inte är i form alls så tycker jag att slutet av ditt inlägg är väldigt deprimerande;-)

    PS. Har inte haft semester den här sommaren utan satsar på en påtvingad semester – fyra veckor i oktober. Inte vill vi vara hemma under stambytet… DS.

    • Låter som en god idé att flytta på sommarsemestern i år! Stambyte lär inte vara något för folk med svaga nerver 😀 (inte för att jag tror att du har det – men lång och plågsam renovering kan ju knäcka vem som helst….)

Kommentera

