En lättnadens suck…kanske

Standard

Min envisa pappa lider av en märklig genetisk defekt som gör att han, tvärs emot alla gängse förhållanden, bara blir yngre och yngre och piggare och piggare.

Han har fyllt 85 år, kan inte hälla upp från en flaska i ett glas utan att hälla kraftigt bredvid eftersom han inte kan bedöma avstånd i djupled. Han hör dåligt,  har en tämligen långsam reaktionsförmåga och har svårt att hänga med i ett samtal med flera personer runt ett bord. Det här är små förargligheter som bara vi andra märker. Själv tycker han inte att han har haft några som helst problem. Som sagt – vanliga biologiska regler för åldrande gäller bara andra. Det betyder också att han envisats med att fortsätta köra bil. För han kör ju bara när det är ljust och på vägar han är bekant med.

Vi har bönat och bett. Blivit arga. Funderat på att med hjälp av bekanta poliser ordna en riggad trafikkontroll han skulle kunna fastna i och på det viset kanske bli av med körkortet. Det har spekulerats vilt i hur vi skulle kunna norpa någon del i motorn så att bilen helt plötsligt inte funkar längre – problemet är att han kan lite för mycket om motorer för att det ska vara en helt framkomlig väg.

Det är många år sedan vi slutade att åka med honom och ska han och mamma komma hit åker vi och hämtar dem. Hälften av gångerna har det slutat med att han vägrar bli hämtad och kör tvärs genom sta’n hit ändå. De gångerna ber jag en stilla bön att det inte ska vara några barn eller hundar utan koppel ute och springa i grannskapet. Ibland lyckas vi genom att locka med en snaps till maten – då måste han ju bli hämtad.

I helgen meddelade han att han tänker ställa bilen. Han tycker inte att han ser så bra längre. ”Låter som en utmärkt idé” sa jag och erbjöd mig att ta hand om nycklarna och ombesörja försäljning av hans gamla kärra med omedelbar verkan. Men se den gubben gick inte. Bilen ska stå i garaget och putsas på ett tag till.

Eftersom det här är en man som vid upprepade tillfällen de senaste åren gjort precis tvärt emot vad vi har kommit överens om är jag aningens skeptisk. Men att han överhuvudtaget andas något om att han ska sluta köra bil är en stor framgång. Och jag vågar kosta på mig en liten suck av lättnad i alla fall.

 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Minna att en annan sak var på tapeten tidigare. Skönt i alla fall att din pappa tagit sitt förnuft till fånga och låter bilen stå. Han är liksom inte ensam på vägarna…

  2. Ja vad kan jag säga förutom det här:
    Min pappa dog vid 94 (japp, jag är ett riktigt sladdbarn). Han körde bil till sex månader innan han dog. Han krockade med en annan bil. Han hade väjningsplikt och såg inte bilen. Bilarna blev skrot, ingen skadades som tur är.
    När pappa berättade fadäsen sa jag till maken: – Han kommer at dö inom sex månader. Utan bil och utan indraget körkort efter olyckan så är hans liv över.
    Tyvärr hade jag rätt…

  3. Vad ÄR det med gubbar och deras körkort/bil? Min far som inte kunde gå utan käpp vägrade sluta. När han erbjöd sig att hämta ena ungen på dagis satte jag ner foten. Icke att mina små skulle åka med en livsfarlig förare! Det tog. Men det dröjde någon månad innan han låtsades att det var hans egen idé och gjorde av med bilen. Det konstiga i det hela kan jag tycka att det är normala, vettiga människor. Tills körkortet kommer på tal.
    Hoppas nu att han låter den stå där den står!

Kommentera

