Självbedrägeri är en konst att odla

Standard

Självbedrägeri kan vara en väg ut ur Ior-tillvaron. Men, what the heck….funkar det så funkar det. Så varför inte?

Sprang på en bekant på sta’n häromdagen. Hon blev änka för närmare  ett år sedan. Vi träffas ganska regelbundet, hälsar på varandra, pratar om ditt och datt – men kanske inte så mycket om hur hon har det nu när hon är ensam. Jag frågade och fick till svar:  ”Jag tar en dag i taget. Det går ganska bra. Fast en del dagar är det inte bra. Men då ljuger jag för mig själv och säger högt att det är ganska bra. Och då känns det bättre”.

Kloka ord. Och jag berättade om den avancerade form av självbedrägeri kollegan och jag ägnade oss åt förra fredagen.

Det har varit intensivt på jobbet ett tag. Stora åtaganden att ro iland. Mycket att göra på lite tid. Vi har jobbat duktigt, men om ingen klappar en på axeln och säger det får man ju göra det själv. Således kom vi var och en hem till våra familjer förra fredagen och kunde berätta att ”idag har jag blivit bjuden på lunch på jättefina stället vid vattnet bara för att jag har jobbat så duktigt”. Vad vi inte berättade var att jag bjöd kollegan. Och hon bjöd mig. Det man säger högt får en helt annan betydelse än det man tänker. Och maken och barnens reaktion när man berättar att man blivit bjuden på lunch för att man är duktig förstärker budskapet ytterligare. Avancerat självbedrägeri – ja. Men faktum är att det funkar.

Det berättade jag för min vän som blivit ensam. Hon skrattade gott och höll med om att det faktiskt har en stor betydelse vad man säger till sig själv och hur man säger det. Och hon skulle snarast leta rätt på någon att bjuda på lunch 😉

Dagens självbedrägeri bestod i att ta på röda byxor, ljust vårsvep och en ny fräsch halsduk som jag precis köpt när jag sprang på min bekant på sta’n. Visst har jag känt mig lättare till sinnet och inte fullt så seg som förut. Det kan ju ha en viss betydelse att det är fredag också, men…. spelar roll egentligen….det viktigaste är ju känslan. Och den är bättre.

Självbedrägeri är en konst att odla. Inget snack om det.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Vet inte ens om jag skulle kalla det självbedrägeri. Jag menar om ingen annan gör en komplimanger så får man göra det själv. Jag älskar denna metod, använder den ofta och gärna. Å mitt motto: You deserve it beacuse you’re worth it är den bästa slogan (l’Oréal) som någonsin uppfunnits!

  2. Instämmer. Det gäller att hitta alla trick som gör tillvaron mera njutbar att uppleva! :p
    Förmodligen visste du det här redan, men jag tar det ändå..
    Om du ler, aktiverar du en massa muskelgrupper som i sin tur ökar utsöndringen av ”lyckohormonet” seratonin i hjärnan. Le, så BLIR du gladare!
    Fake it ‘til you make it!
    😉

  3. Så länge ”bedrägeriet” står för positiva tankar är det upplyftande.. Vi behöver mer leenden och beröm även om man får göra det själv! Om jag ler och är glad så smittar det av sig till andra……

    Ha en skön söndag!

  4. Klokt ni tänker .. det händer att jag själv mår skrutt värre än vanligt och då säger högt till mig själv att idag är det en väldigt bra dag, så även jag har lurat mig själv då och då.

Kommentera

