Tröttare än trött

Standard

Har varit så förbaskat trött den senaste veckan. Lägger mig tidigt, sover som en gris och har ändå svårt att få igång den gamla kroppen när väckarklockan ger hals vid kvart-över-sex-draget på morgonkulan. Eller snarare mitt i natten. Känns det som.

Efter en rask halvtimmes promenad till saltgruvan är hjärnan skapligt rensad. Synapserna fungerar äntligen som de ska och kroppen känns skapligt samarbetsvillig. Producerar ett och annat fram till lunch. Inga mästerverk, kanske. Men ändå fullt godtagbar kvalitet.

Efter lunch går jag in i en dvala där allt arbete går lååååångsamt. Stirrar tomt ut i rymden. Upptäcker att det gått en halvtimme när jag bara stirrat på ett tomt webdokument på skärmen. Där skulle det ju stå en massa bra, inspirerande och informativa saker som dessutom ska publiceras i morgon. Eller var det igår? Hämtar en kopp te. Gör en uppryckning. Så är texten där. Fyller sitt syfte, ja. Men inspirerande? Näe, tveksamt. Så där håller det på resten av eftermiddagen till jag äntligen får logga ut och dra mig hemåt.

Så här är det varje år när ljuset kommer. Det tar en vecka eller två när jag vacklar runt som en zombie, de timmar på dygnet jag inte sover. Och värre och värre blir det med åren. Förhoppningsvis har jag kommit ifatt om en vecka eller två. Men till dess – tröttare än trött. Det är jag det.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Det är nog inget ovanligt fenomen att drabbas av vårtrötthet. Det tar onekligen på krafterna att krypa fram ur det hemtrevliga mörkret och få ljuset i ögonen. Men det går 😉

  2. Visst är det konstigt hur trött man kan bli av ljuset. Normalt brukar det vara så för mig också, men förvånade nog så har jag inte upplevt den vanliga vårtröttheten i år, jag har varit ovanligt pigg.
    Hoppas att du piggnar till snart!
    //Monzan

  3. Låter ungefär så som en björn kan känna sig när den vaknar ur sitt idé 🙂
    Snart så är det just för jämnan och alla får vi ny energi att ta vara på.

  4. Join the gang!!! Tur att man kan skylla på 17 plusgrader och vårsolen – åtminstone idag. Å ju äldre man blir ju långsammare verkar kroppen vänja sig… Zzzzhhhhhhhh

    PS. Nu är jag hur pigg som helst – oooops. DS

  5. Du är inte ensam Pruddelutt!!! Känner igen symptomen mycket väl – och inte bara under våren. Hela vintern och våren är jag obrukbar till lunch, sedan paltkoma och massvis med kaffe. Nu däremot är jag hur pigg som helst. Oooops, man kan väl säga att jag är en kvällsmänniska. Det är jag det;-)

Kommentera

