Välkommen till Systembolaget

Standard

Hon som fyllde 20 år kände ett inre tvång att uppsöka Systembolaget på sin födelsedag. Man bara måste handla när man nu äntligen får.

Problemet var bara att den unga damen inte är särskilt förtjust i alkoholhaltiga drycker. Hon kan till nöds dricka ett halvt glas äkta champagne. Eller kanske ett litet glas Pinot Gris. Men allra helst håller hon sig till mjölk eller Cola.

Köpa alkoholfritt kändes mesigt. Men – barnets far håller ju födelsedag idag. Och vad kan passa bättre än en flaska Amarone till den gamle? Sagt och gjort. 20 beväpnade sig med leg och stegade in på systemet. Högg tag i en person i personalen och bad om hjälp. Kom ut några minuter senare med en påse med Amarone. Leg hade  hon fått visa och som avskedshälsning i kassan fick hon ”Grattis och välkommen till Systembolaget”.

Hmmm….så var det inte när jag fyllde 20 för 30 år sedan. Men å andra sidan har jag faktiskt aldrig visat legitimation på den affären. Och jag som inte ens försökte innan jag hade åldern inne. Men jag är ytterst tveksam till att någon hade hälsat mig välkommen då, i oktober 1981.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Ha ha … nej och på min tid var väl inte ens åldern 20 utan 21 om jag minns rätt … det är lite dåligt med det (minnet) understundom … härligt ord va?.

    Får passa på att gratulera de båda födelsedagsbarnen i din närhet. Grattis!

    Kram!

  2. Hej hej!
    Jag har inte lärt mig det här förrän jag var vuxen och jag dricker än idag inte öl.
    Vill tipsa om detta: Gewurztraminer kommer ursprungligen från Alto Adige i norra Italien. I dag förknippas druvan ofta med Alsace i nordöstra Frankrike.
    Prova ett vin med den druvan och att vinet är från just Alsace 🙂

  3. Som ”liten” & kort fick en annan visa leg på systemet läääänge, näe kan inte påminna mig någon välkomsthälsning inne på den butiken inte! 🙂

Kommentera

