Fond

Standard

Snart 21 var hemma en snabb sväng från folkhögskolan i fredags. Det skulle hämtas lite prylar som inte fick plats när stora flyttlasset gick för två veckor sedan.

Mamman frågade sonen vad han skulle ägna helgen åt. Det var ansökningar till utbildningar i höst han skulle fixa med. Så var det repetition inför en konsertturné och en massa enskild övning oxå, förstås.

Därutöver skulle lördag eftermiddag ägnas åt att koka fond på kycklingskrovet som skulle bli över efter hans och bästa kompisens fredagsmiddag. ”Det tar ju ett par timmar och koka ihop en schysst fond, men det är ju så himla bra att ha i frysen och skvätta i lite i såser och soppor och sån’t”, sa den huslige sonen. ”Tur att jag har rummet mitt emot köket så jag kan springa lite emellan”.

Lite impad blev jag allt. Stolt och aningens rörd. I must have done something good…

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

17 responses »

  1. Det måste du verkligen ha gjort 🙂 … Fond visste nog inte mina ungar vad det var innan de bildade familj … om ens då. men så kom ju alla dessa matlagningsprogram. Själv köper jag mina fonder … så bra på matlagning är jag 🙂

    Ha det fint … nu är snart ljuset tillbaka riktigt så det märks och det är hääärligt.

    Kram!

  2. Yes! Det måste du verkligen ha gjort…knappt så man själv ”greppat” skillnaden mellan fond & buljong – nu förstår jag lite bättre vad ”tanterna” pratar om i bastun…om att det blir ljuvligt gott då de kokar ”fiskrens” 🙂

  3. Det låter onekligen småmysigt med en huslig son =)
    Mycket framtids planer hägrar.
    Jag ser fram emot hur mina söner rör sig i köket, det är stunder när deras intresse faktiskt lyser och hjälper till det gör dem gärna.

    Kram

  4. Mormor lärde mig att koka fond på räkskal. Det hade jag aldrig kommit på själv, kan jag säga. Jäkligt gott och mycket användbart.
    Må gott!
    Kram / Amlor

Kommentera

