Curling

Standard

18 och jag tittade på TV-programmet om bortskämda barn igår. Vi förundrades och förfärades och konstaterade att det finns många människor där ute det är synd om. Helt klart.

I ett anfall av välvilja sa jag till 18 att hon kan vara helt tvärsäker på att jag inte kommer att städa och tvätta åt henne när hon har flyttat hemifrån. Hon ska inte behöva oroa sig för att mamsen springer ut och in i lägenheten, tänkte jag. 18 tittade under lugg på mig och replikerade att hon inte var det minsta bekymrad för den saken. ”Är det någon som ska städa åt någon i den här familjen så är det väl jag som får komma hem till er”, meddelade hon.

Det verkar som att ordet curlingförälder har en annan innebörd i den här familjen 🙂

För övrigt funderar jag lite på hur musiksoldaten har det. Han är ute på slutövning i skogen sedan 10 dagar tillbaka och sover under en gran, typ. Förhoppningsvis kommer han hem endera dagen och kan curla lite med mig. Om 18 städar så kanske han skulle kunna laga lite mat?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Ja det var verkligen beklämmande. Jag såg också programmet och pratade med min Kines (som ger mig akupunktur) Han sa att det var vanligt i Kina (och kanske Japan) att föräldrar curlade barnen så de kunde koncentrera sig på sina studier och sen när de väl var klara var de fullständigt ”livsodugliga”, handikappade …

    Nej, det är verkligen snudd på brottsligt att behandla sina barn på det sättet.

    Kram

    ”The other way around” har man ju förstås inget emot. 🙂

  2. Programmet har ju omdiskuterats, framför allt bland mina klasskamrater. Jag har bara läst om programmet men tänker väl se det sedan. Låter ju i alla fall helt sjukt och Curlingförälder är ju inget jag siktar in mig på att bli. Blä.

  3. Ja vad säger man? Förfärligt, alldeles förfärligt. Tycker ungarna skulle skämmas inför sina kompisar dessutom. Det hade mina gjort. Lillebror sa att det är synd att han inte har en curlingmamma för det är så himla trist att städa badrummet. De skulle aldrig komma på tanken att be mig. Tackochlov. Måste vara en katastrof när de träffar någon och inte vill ta sin del alls i hemmets skötsel. Blir nog en stor grupp singlar av de där ungarna.
    Hej igen fressten, skönt se dig på bloggen igen! 😀

  4. Har sett att du har skrivit men tänkte att nu måste jag hitta den där koden igen så att jag kommer in.
    Nu när jag verkligen satte mig och leta upp koden så visade det sig att du har skrivit precis som vanligt så att alla kan läsa. Lite dum känner jag mig som inte ens gick in ordentligt och tittade efter.
    Jag såg inte det där programmet men jag såg debatt om det hela och det fick mig att storkna. Föräldrarna borde skämmas tycker jag, de förstör sina ungars liv, gör att de normala hinder och uppförsbackar som livet är kantat av kommer att göra det väldigt svårt för ungarna att veta hur man tacklar sånt.
    Roligt att se dig här inne igen.
    Kram

  5. Ett mycket sympatiskt inlägg, så där klockrent passande här hos oss. Men vi har ingen 18, himla otur kan jag ju säga;-)

    PS. Perfekt uppfostran: I sydligare (diplomatiskt uttryckt) länder är det ju faktiskt så att barnen tar han dom sina föräldrar livet ut. Curling-barn – why not;-) DS

Kommentera

