Kvartssamtal

Standard

Mycket konstigt ska man vara med om här i livet 🙂 Med två ungdomar som fyllt 18 respektive 20 så trodde jag nog att jag hade gjort mitt när det gäller kvartssamtal. Men så var det inte.

Förra veckan var det besöksdag i det militära hos 20. Dagen började med fika och wienerbröd och sedan höll två av befälen låda i ciruks en halvtimme. De berättade sin syn på arbetet, en del roliga episoder från de första tre månaderna fick vi oss till livs och det pratades förstås också en del om vad som händer efter den 1 juli när pliktlagen stoppas i malpåse och i princip hela landets försvar ska skötas av anställda. Genomgången avslutades med något i stil med ”Och så finns löjtnant T och jag själv tillgängliga under hela dagen för kvartssamtal. Om ni vill veta lite mer om hur just er son eller dotter har det”.

Kvartssamtal? I det militära? Det kändes väldigt märkligt. Kidsen är ju i praktiken vuxna, de flesta fyller 20 under året eller har redan gjort det. De är myndiga, har rösträtt, får handla på systemet och jag vet inte vad 🙂

Nåväl – naturligtvis tog vi chansen och det var en klart bisarr upplevelse att stå i snålblåsten i en skogbacke och diskutera sin vuxne son med en främmande herre i full fältuniform och basker. Allt medan den vuxne sonen demonstrerade framryckning i stridspar med pansarskott och k-pist, iförd stridssele, tre olika kamouflagefärger i ansiktet samt hjälm dekorerad med en halv julgransplantering.

Om sonen fick godkänt? Inga problem what so ever. Och det hade jag inte trott heller 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Kvartssamtal – i ditt fall låter det som ”Fruktstund” på mitt jobb. Hos dig på gymnasienivå, hos mig på dagislevel.

    Förstår dina känslor – surrealistiskt om jag får tänka fritt.

  2. mysko! När jag gjorde lumpen kom inte föräldrarna på kvartssamtal, men å andra sidan, så var det ju finska armén och inte den svenska…

  3. Ja, det är verkligen ett annorlunda kvartsamtal. Inte direkt som i skolan precis. Kanske bra att ha om ni nu undrade hur det gick. Om ni ville diskutera något. Fast konstigt att inte göra det på ett annorlunda ställe.. 🙂

Kommentera

