Skotta…..eller inte?

Standard

Det har sina sidor att bo i ett bungalow-liknande hus från 50-talet när snön har vräkt ner. Ska man skotta taket eller inte? Min käre make, den förvirrade civilingenjören, här läst Boverkets rekommendationer, räknat och funderat hit och dit och kommit fram till att trots att det platta taket är fullt med snö, så är det inte någon ko på isen. Än.

Själv har jag lite svårt att ha en så’n avslappnad inställning till snön som ligger där uppe. Allra helst när det är semester på gång och vi inte kommer att vara hemma och kunna hålla koll på eländet. Vem vet vad som händer om det kommer ett par intensiva snöoväder till när vi är borta? Det känns inte helt OK att överlämna den problematiken till mina föräldrar som båda  närmar sig 90 år. De är tillräckligt oroliga över att vi ska åka så långt bort, att familjen är splittrad och att min bror också kommer att vara i en annan världsdel när vi är borta.

Som tur är har vi musiksoldaten hemma den här helgen också, så just nu kliver testosteronfalangen runt uppe på taket och skottar så det står härliga till 🙂 Hoppas nu bara att det inte slutar med ett ryggskott för min gamle man. Det har vi inte tid med.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Bra…skulle nog också ha sett till att någon skottar ner snön från taket precis som du säger ni vet inte vad det kan bli för väder medans ni är borta!
    Det vore inte så roligt att komma hem till en ”husruin”
    Hoppas att ni alla håller er friska & krya…önskar er en riktigt underbar resa…Gratta Kärleken!
    Ha det!

  2. Det var nog att ta det säkra före det osäkra … Själv hjälpte Mannen Sonen (som trots testosteron inte får lyfta mer än 3 kilo. Max) att skotta bort all snö från ett altantag på hans nya lilla radhus som de flyttade in i i helgen. För säkerhets skull …

    Och nu kan ni resa i lugn och ro också …

    Ha det!

    Kramar!

  3. jag tänkte svar på din fråga med ”naturligtvis ska ni skotta” men inlägget slutade med skottning… alltså är mitt svar onödigt! Hoppas ni får det riktigt bra i Hemingwayland!

  4. Man blir ju bra orolig. Särskilt när man har läst om olika byggnader vars tak faktiskt har rasat in! Man får nog verkligen tänka efter. Kanske man ska skotta taket 😉

Kommentera

