Skämsigt

Standard

Det är ju inne med mat nu. Närodlat, tillsatsfritt, ursprungligt. Olivolja av mycket speciellt slag, ost som lagrats i en grotta i schweiziska alperna, kött som hängmörats hur länge som helst…..listan kan bli lååååång. Kök byggs om för enorma summor, men hur många är det egentligen som har tid att laga mat? Själv kämpar jag på i mitt radhuskök som vi totalrenoverade sommaren 1992. Tycker att det är roligt att laga mat från grunden och använder ytterst sällan halvfabrikat. Jag tror inte att jag snobbar med en massa måsten – parmesan är gott, visst, men det funkar också med Grana Padano i min värld.

I veckan hittade jag ett blogginlägg som fick mig att dra ordentligt på smilbanden och fundera en del. Helena skriver hos ”Tre tjejer i köket” om sitt liv som olivdiva med mörka hemligheter: pulvermos och mix för salladsdressing är två av dem. När jag läste kommentarerna till inlägget fnissade jag gott. Och så började jag fundera över min skämsmat. Vad som är skämsmat och vad som inte är det är förstås olika från person till person. Men det här är mina svaga punkter 🙂

  • Raka ostbågar (Cheez cruncherz) är förbaskat gott till rött vin.
  • Skagenost på tub. Serveras med fördel på knäckebröd.
  • Hela burkchampinjoner. Antagligen helt befriade från näringsämnen men de åker ofta ner i köttfärssåsen.
  • Bullens varmkorv i svampigt korvbröd med ketchup, senap och rostad lök.
  • Fryst pytt. Mums med stekt ägg, rödbetor och HP-sås – efter att pytten varit i ugnen förstås 🙂
  • Sprödbakad torsk. Fast pulvermos till blir det inte. Där går min gräns.

Någon som törs sig på något liknande?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Oooops. Nja, inte riktigt faktiskt. Mmmmhhh… Bullens korv kan jag sträcka med till (endast med Dijon senap). Bullen är god. Vågar jag säga att ja inte ätit nå’t av dina ”svaga-punkter-rätter” ?!!! Jo, jag gör det;-)

  2. Ja, jag har frågat mig detsamma. Vem tar sig tiden att laga maten i köket? Jag försöker i den mån jag kan ( och orkar för stunden ) så lagas det ifrån grunden. Pulvermos är numera blä, det ska vara riktigt mos. Likaså såser gör jag själv. Inget pulver som ska kokas upp med vatten å vips så har man en sås.

    Det behöver inte ta lång tid att laga bra, nyttig och framför allt god mat. Man behöver bara de rätta verktygen, recept. Eller hitta på lite själv 🙂

  3. Fryst pytt förekommer hos oss med och i veckan festade vi loss på grillkorv med bröd. Potatismos däremot, det ska vara hemlagat! Konserverade champinjoner är det absolut inget fel på 😀

  4. Skämsigt!? Hmm jag skäms sällan för det jag äter så nu vet jag inte riktigt 🙂
    Korv med eller utan bröd slinker ner då & då (vid elden) – kaviar med rå lök alternativt vitlök på knäcke…champinjoner på burk går bra, svårt att få tag på färska som det är periodvis…men pulvermos nej tack jag har tillräckligt svårt att få i mig ”hemmagjord” men jag har haft en period i livet då en & annan tunnbrödrulle med räkssallad lätt slank ner = pulvermos 🙂

  5. Min man och hund bara ÄÄÄlskar Bullens pilsnerkorv, minst en burk i veckan delar de broderligt. Jag vägrar i sten att äta korven, kollade en gång på innehållsförteckningen. Pulvermos äter jag endast, hemlagad är det klumpar i. Jag gillar pressad potatis, vad är skillnaden, hrmm.. vet inte, men min fobi mot detta ligger i barndomen när min mamma sa att hon aldrig hade klumpar i mosen för att hon använde elvisp, pyttsan jag hittade klumparna, så mosen går bort för mig. Dock äter vi oxpytt ,med ägg och rödbetor, annan korv så som Willys kabanosskorv eller Änges falukorv, det är den enda korvar jag äter och Sibyllas förstås. Jag är gift med en korvoman därför kan det vara svårt i valet av middag.

  6. Vi talade om det just i helgen när jag hade så många på besök. Jag hade gjort rotsaker i ugn glacerade med rönnbärsgelé och hackat hackat hackat … (Det vet jag att du vet sen tidigare hur det känns efteråt). Men svååårt är det ju inte. Och gott blir det. Mina gäster tyckte nog jag kunde köpt färdig potatissallad till fläskfilén … för att spara mina krafter …

    Skämsigt för mig … Jag tycker gröna bönor är mycket godare från burk än frysta eller färska … jag gillar som du Bullens korv och oxpytt, fryst men tillagad förstås … jag gillar lantchips … om nu det är ”skämmigt”.

    Annars lagar jag nog maten från grunden för det mesta. Utom bearnaisesås numera sen den skurit ihop ett antal gånger.

    Kram!

  7. Roligt inlägg och jag läste ”Tre tjejer” i köket också! Många som tycker sig äta skämmat eller inte!

    Vi har sedan en tid tillbaka mer eller mindre blivit tvungna att mer eller mindre laga all mat själva. Jag är numera laktosintolerant och sambon är detsamma plus mjölkproteinallergisk. Samt att sambon numera kör utan gluten!

    Det finns inte en chans i världen att man kan ana att mer eller mindre allt innehåller vetemjöl eller mjölk. Om något ser lovande ut kan de några av de sista ingredienserna vara skummjölkpulver! Undra varför detta måste finnas med?

    Nåväl, häromdagen åt vi krögarpytt med ägg till.

  8. Vilket kul inlägg. Har aldrig tänkt på vissa saker som skämsmat. =)
    Du är nu varmt välkommen att läsa mer hos mig på min nya hemvist mormorsmat.taffel.se. Och om du har möjlighet och vill skulle jag uppskatta om du lägger in den nya länken till höger.

Kommentera

