Biskopen

Standard

Började det nya året med att bli välsignad av biskopen. Jo, så var det faktiskt!

Tack vare 19 så kommer ju Kärleken och jag ut på det ena evenmanget märkligare än det andra. Och på Nyårsdagen var det dags för ännu ett sådant. 19 gjorde sin hittills kallaste spelning i karriären. Utomhus i -12 grader vid en kyrka i grannskapet som firade hela 900 år. Det hela gick av stapeln på kvällen och för att komma fram till starten på detta annorlunda evenemang följde vi en rösad led av scoutlyktor som visade vägen i mörkret.

Det var mycket folk som samlats runt ett antal brasor som gav värme. Det gjorde glöggen vi bjöds på också. Strax före klockan 18 delade sig folkhavet i två delar och mitt i såg jag hur en stav med en krumelur banade sig fram genom massorna. Biskopen i egen hög person hade anlänt. Kyrkklockorna ringde, 19 och hans fyra-fem musikkollegor kom ut ur kyrkan och så drog det hela igång med ett tio minuters specialskrivet stycke med fyrverkerier inlagda här och var. Det var en märklig känsla att stå i mörkret utanför den gamla kyrkan, lyssna på musik, känna värmen från eldarna och se det fantastiska fyrverkeriet.

Det hela avslutades med procession in i kyrkan och där visade det sig att det var ännu mer folk. Folk som inte vågade trotsa kylan utan redan hade bänkat sig. Veklingar 🙂  Vi konstaterade när vi bänkat oss längst fram i ett sidokor där vi bara såg ryggarna på herrarna i en av körerna att det påminde om nyårskonserten från Wien. Där sitter ju folk snudd på mitt i orkestern bara för att få vara med. Vi såg inte mycket och hörde nästan ingenting av 19 och hans gäng som nu spelade till psalmerna. Men det var ett himla tryck för övrigt i den mer än fullsatta kyrkan. Och välsignade blev vi av biskopen, som dessutom skakade hand med alla på vägen ut ur kyrkan och önskade ett fortsatt gott nytt år.

19 halkade i sina tunna kostymskor på vägen till bilen och hamnade platt på rygg i snön. Han konstaterade att det var en av de märkligaste spelningar han haft på länge. Och vi bara höll med. Dessutom tog det nästan 12 timmar att tina upp, men det får det väl vara värt när man fått skaka hand med biskopen och allt 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Spännande är det att ta del av dina utflykter hit och dit i tillvaron. Heter inte staven med krumelur kräkla?
    Vilken tur att sonen inte gjorde sig illa, jag är skiträdd att ramla så där pladask på rygg, tänker att njuren kanske lossnar, vem vet? Har märkt att min rädsla gör att jag går så där osäkert som man ser äldre göra … nu vet jag varför de går så illa. Man ska nog inte tänka så mycket när man går i halkan för det är då man börjar tappa balansen, den finns ju där av sig själv när man inte oroar sig. Men klart att man kan hamna pladask fast man är ung och orädd.
    Kram

  2. Wow, vilken suverän upplevelse du delar med dig. Nästan lite surrealistiskt faktiskt… inklusive tasskakning med biskopen. Det är väl en ”once in a lifetime”-story!!!
    Åsså välsignat och allt på köpet;-) inte helt fel, inte fel alls måste jag säga.

  3. Efter den spelningen måste det ha känts vädigt speciellt att ligga platt på rygg och skåda upp på himlalalltet och fundera på om man var oskadd (kunde jag inte motstå att fundera kring). Tur att det gick bra för honom utan större skador.

    Man ska ta de tillfällen till upplevelser, man vet aldrig vad man får vara med om, välsignad av biskop exempelvis…

  4. Ingen hjärnskakning får jag hoppas?
    Att bli välsignad torde vara som ett dop, känner du det? Jag menar att om vi hade levt i en annan tid, ex. medeltiden hade du haft samma skydd som en svininfluensaspruta

  5. det låter nästan surrealistist det där med biskopen, med tanke på att vi lever i ett ytterst ”hedniskt” land där alla är kristna men ingen (nästan) går till kyrkan! Det är säkert många i det här landet som inte vet att vi har en biskop överhuvudtaget!

Kommentera

