Förebyggande?

Standard

Kärleken slog på stort och köpte en ny dimmer. Vi klarade alltså julmiddagen utan att stoppa revbensspjällen i örat och sillsalladen i nubbeglaset.

På juldagens kväll ägnade jag mig en stund åt förebyggande tandhälsovård och tandtrådade mig igenom alla mellanrum i garnityret. Plopp sa det när en halv tand ramlade bort. Jag som trodde att man ska använda tandtråd för att INTE tappa tänderna, men jag har väl fattat alldeles galet. I vanlig ordning 🙂

Jag hade all möda i världen att övertyga tandläkaren om att jag varken ätit knäck eller fått en rak höger. Men det hela slutade iaf med en provisorisk lagning som ska fixas till permanent om tre veckor. Kul – då har man något att se fram emot på det nya året också 🙂

Annars är det nyårsdagen och jag börjar på att få tillbaka lite spänst i steget. Jag skulle ha låtit bli vickningen, och framför allt den lilla snapsen som serverades till. Men det är lätt att vara efterklok…..

Nytt år. Nya galenskaper.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Man lär sig av att göra fel eller rätt… 🙄

    Synd på tanden, men hoppas det blir bra. Hände mig för ett par år sedan och tandläkaren sa att den nog inte skulle hålla, lagningen, men än så länge sitter det som berg – peppar, peppar. Det var f ö popcorn som gjorde att nästan en halv gammal lagning trillade ut från kindtanden.

    God Fortsättning!

    Kram

  2. Välkommen i klubben! Jag gjorde exakt samma sak med min tand! Den lagades och höll i ett halvår! Fast denna gång föll den när jag åt Tarragona 🙂

    Snaps vid den tiden är snudd på livsfarligt!

  3. Undra hur det kommer sig att den helt plötsligt valde att lämna dig, den dära tanden.. Tandläkarbesök är inte direkt billiga, men behövliga… 🙂

  4. Ha, ha, ha!!! Har precis som Znogge också råkat ut för det. Sedan dess använder jag endast mellanborstar. Det blir så dyrt annars. Men det är ju snyggt gjort att du kan dela upp lagningen = betalningen, ha, ha. Inget ont som inte har nå’t gott med sig;-)
    Gott Nytt Galet 2010 önskr jag dig!!!
    Kram

  5. Tittar in för att önska dig en riktigt god fortsättning på 2010.

    Åh … dessa tänder, så sköra … har nu både du och Znogge fått uppleva och Beate också, läste jag alldeles nyss. Mina har hållit sig på plats trots knäck och kola och annat segt under passerade högtider 🙂 . Kramar!

  6. Eländans elände med tanden! Jag är glad att jag inte har spräckt några tänder på flera år, antagligen är de amalgamfyllda underverken färdigspräckta och fixade. Åtminstone hoppas jag det.

    Men knäck är en tandmördare, opoppade popcornkärnor likaså och extra crunchy müsli!

Kommentera

