Tosca utan kaka

Standard

Ta en svartsjuk operadiva, en ung ädling på flykt från fängelset och en konstnär som är djupt förälskad i operadivan. Lägg till en grym och sadistisk polischef, kärlek, död och Puccini – skaka och du får operan Tosca. Det var den som stod på programmet i går kväll när säsongens satellitsändningar från Metropolitan hade premiär. Sändningen gick till 42 länder på sex kontinenter och just nu kommer jag inte ihåg hur många människor runt om i världen som satt bänkade för att njuta i precis samma stund jag gjorde det. Häftigt är det iaf!

Det är Folkets Hus runtom i landet som storsatsat på att bygga tekniskt avancerade anläggningar som gör det möjligt att ta emot den här typen av sändningar. Oftast finns de här anläggningarna på små orter och det var därför vi satte oss i bilen och åkte rätt ut i skogen. Föreställningarna har blivit enormt populära och säsongens biljetter till ”vårt” ställe sålde slut på tio minuter i våras. Här kan du läsa mer – och jag rekommenderar verkligen ett besök. Det är en upplevelse även för den som kanske inte har opera högst upp på favvolistan.

Nu laddar vi för Aida som kommer upp om två veckor. Den har jag inte sett sedan jag var tretton år, så det ska bli riktigt spännande.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

15 responses »

  1. Hejsan!
    Jag kommer avsluta min blogg nu. Känner att ”A momentary…” gjort sitt. Men innan jag gör det vill jag personligen tacka för alla roliga och omtänksamma kommentarer du gett.
    Vem vet, i en avlägsen framtid kanske jag startar en ny blogg men det är inget som är aktuellt nu.
    Innan du lättat pustar ut vill jag påpeka att jag även i fortsättningen kommer läsa och kommentera din blogg. 🙂

    Sköt om dig.
    Varm Kram 🙂

  2. Tycker det är ett fantastiskt sätt att få ta del av en föreställning! Aida såg jag för länge sedan på Malmö stadsteater. Tror det var när jag läste konst- och musikhistoria på gymnasiet. Några år sedan med andra ord… Men, jag minns att den var bra!

  3. Tack, jag blir säkert fikasugen framöver men har det en aning jobbigt nu.

    Vad häftigt det lät. Ska genast kolla in länken.

    Kram 🙂

  4. Jag har sett att biljetterna finns till försäljning (även i vår lilla stad om jag inte misstar mig) men jag har inte riktigt förstått upplägget. Men inte sänds det live? Med tanke på tidsskillnaderna…?

  5. Låter härligt för den som är en ”förståsigpåare” har varit på Opera en gång & har ingen som helst aning om vad jag såg, tror inte att jag riktigt förstod vad den handlade om heller så som de ”gapade & skrek” 😀

    • Ja man får läsa på innan så man vet vad det hela handlar om – jag tycker det är lite knepigt att hänga med i italienskan, så jag förstår inte vad de ”gapar” om 🙂 De här sändningarna är textade på engelska och det är jättebra!

  6. Ha! Jag såg OCKSÅ Aida på MS när jag var tretton! 😀 Har beställt biljetter till Carmen som ska visas här i stan i januari. Fin julklapp till Mannen 😀

Kommentera

