Nu fattar jag ingenting!

Standard

Avslutar veckan med att åka ett par dagar fram och tillbaka mellan stäppen och huvudstaden. Någon måste ju se till att hålla SJ igång, men jag har fortfarande inte lyckats klura ut varför denna någon måste vara just jag 🙂

I morse brakade X2000 fram i ösregnet och när vi närmade oss Södertälje kom ett meddelande från föraren i högtalarna som fick många av oss att lägga pannan i djupa veck och fundera på hur saker och ting hänger ihop egentligen.

”Just nu har vi inga motorer som fungerar i tåget. Därför kommer jag att starta om hela tåget när vi kommer fram till Södertälje. Det går snabbt och innebär ingen försening i ankomsttid till Stockholm”. Inga motorer som fungerar??? Men hur sjutton kan vi då braka fram tvärs genom Sörmland i full fart?

Eftersom jag jobbar med ord dagligdags så har jag en förmåga att haka upp mig på ordval, hur saker sägs och vad som INTE sägs. Många gånger förstår folk inte riktigt hur jag tänker :-)Men den här gången var det inte bara jag som reagerade. Det utbröt ett diskret fnissande i vagnen. Folk började prata med varandra och de flesta var djupt engagerade i att försöka reda ut hur man kan åka så snabbt utan fungerande motorer när vi rullade in mot Stockholms Central.

Jag såg f ö i SJ:s tidning Kupé att det är en stor andel människor som är singlar som åker tåg – det här kanske var ett sätt att underlätta för de som vill knyta nya kontakter?

I morgon blir det avfärd med det tidiga, tidiga tåget i svinottan – då hoppas jag att alla motorer är på plats 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Hahaha, tack för dagens! Jo det underlättar säkert att ta sig framåt i full fart om motorerna är där de ska vara! 🙂
    Underlätta för singlarna att få kontakt, oj riktigt så långt sträckte sig inte mina tankar! Den ”förklaringen” tar nog allt hem priset! 😀

  2. Ha, ha… jag märker att du också har en ”yrkesskada”. Åt andra sidan finns det ju underverk, men hur man kan rusar på räls utan fungerade motorer ”beats me”.
    Hoppas på bättre hemresa 🙂

  3. Det lät faktiskt väldigt läskigt … inte alls förtroendeingivande. Som ju lite skall vara SJs ”image”. Man kan lite på dom o s v …
    Hmmm … men lite kul i alla fall. 🙂 Kram!

  4. Här har du en som hoppas att de fortsätter att skicka dig till hufudstaden så att vi kan träffas på en fika när jag har hyfsat till mig som människa.
    Det lär nog ta ett tag till men sen finns det hopp om livet.
    Kram

Kommentera

