Tvära kast

Standard

Pratade med lilla mamma en stund i telefonen i går kväll. Hon hade precis sett på vädret och berättade att det fanns risk för frost här i mitt hörn av världen. Så när vi hade pratat färdigt gick jag ut och drog in mina stora pelargonkrukor intill husväggen. Tänkte att det kanske var lite mer skyddat så. Klockan var närmare halv tio, det var alldeles klart och månen och stjärnorna syntes bra där uppe. Kyligt var det också, så det låg säkert något i väderprognosen.

Tre kvart senare brakade helvetet löst därute. Stormbyar, hagel vräkte ner och på det slagregn. Våra gigantiska fönsterrutor i vardagsrummet skallrade och jag skyndade mig att snabbt stänga till sovrumsfönstret. Inte för att jag tror att något hagel kan leta sig in genom en 5 cm stor springa. Men..better safe than sorry….

Vaknade till en strålande, iskall höstmorgon. Ingen snö, men väl frost, lyste vit på taken. Tomten var säkert inte vaken än, men det hade varit skönt med hans luva när jag cyklade till saltgruvan.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Nej, då det är nog ingen fara att hageln ”fastnar” i den lilla springan. Här i 08 hade vi storm och regn (tur att fönstren inte var putsade än) men imorse visade termometern iskalla 3 plusgrader. Sedan sken solen hela dagen. Okay då, det kan jag (nästan) leva med 😉

  2. Huu..ja..det var sannerligen en riktig blåsning vi fick! Menidag är det riktigt varmt i solen…trors det vita som låg överallt i morse här i Karlskoga. Dahliorna sa goodbye i alla fall och nu får de gå i ide…..

  3. Nu har jag nog fått det hela om bakfoten, jag som trott att tomtarna alltid är ute & tassar…hur kan de annars hålla reda på om folk har varit snälla eller int? 🙂

Kommentera

