Film x 2

Standard

Lördagen blev en riktig filmdag. Ett biobesök på eftermiddagen följdes av en längre sittning i soffan hemmavid.

Första film ut var den här: salander

Njaaa……är mitt omdöme. Lite småseg, faktiskt. Första filmen var betydligt bättre. Men jag kommer säkert att se trean oxå 🙂

Väl hemma igen letade vi igenom det som fanns inspelat på hårddisken, hittade en inspelning utan namn men där jag kunde erinra mig att det ”var en film som fått hur bra kritik som helst och var väldigt omskriven när den kom”. Vi försökte hitta någon hint om vad det kunde vara för film genom titta lite i början. Efter 23 sekunder på introt vrålade 19 ”åhhhh…den här filmen!! Den är sjukt bra – om ni vill se den så ser jag den gärna igen!” Och så blev det.

american history xVi tittade, blev fullständigt uppslukade och berörda in i hjärtat av filmen ”American History X”.

Wikipedia skriver så här om filmen: 

”Bröderna Derek  och Danny mister sin far i ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet driver Derek till en nynazistisk rörelse där han snabbt stiger i graderna. Lillebror Danny följer sin bror, men efter ytterligare ett skottdrama med dödlig utgång hamnar Derek i fängelse. Under sin tid i fängelse inser Derek att han valt fel väg, och när han efter tre år friges vill han rädda sin lillebror.”

”Jag sa ju att den var sjukt bra och gripande” sa 19 när mamsen ”fick något i ögat”. Och det var den verkligen. Helt klart en av de bättre filmer jag sett på länge och den finns kvar inom mig idag. Det gör inte den första filmen.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Då skall jag verkligen försöka se den filmen. Ett väldigt engagerande och aktuellt tema. En av mina bloggvänner (tja, egentligen inte numera och jag känner honom inte tidigare utan bara som bloggvän) har kommit ut som Sverigedemokrat och jag har skrivit lite kommentarer hos honom men han har inte gått i ”debatt” med mig. Ännu. Hans blogg finns … fortfarande … i min blogroll under Sveriges Gladaste Man …

    Ha det! Kramar!

  2. Ooooops… här är man då långt efter igen Har inte sett varken ettan eller tvåan av Millenium-serien och trean har jag då aldrig hört talas om. Snacka om obefintlig allmänbildning. Måste bara skärpa mig 😉

  3. American History X är en fruktansvärt berörande film. Däremot hade jag väldigt svårt för scenen när Derek dödar den där killen, usch, jag hade svårt att sova sen…

Kommentera

