Jag tror att jag kom på nå’t

Standard

Tänk så olika vi tycker om boken Hypnotisören. Det är kul!

Kärleken och jag diskuterade fenomenet över en sallad i går kväll och trots att inte han läst boken så ledde han mig faktiskt in på ett spår. Ett spår som kanske kan förklara vad det är som fattas för mig i boken.

Vi pratade Millenium-sviten och vad det var som gjorde att vi blev så fängslade av den och tyckte att den första filmen var så bra. De bilder jag fick i skallen när jag läste böckerna stämde så perfekt in på bilderna i filmen. Allt var precis som jag hade föreställt mig det. Klonk…..där trillade poletten ner och jag insåg med en gång vad det är som fattas för mig i Hypnotisören.

Jag får inga bilder när jag läser. För mig lever inte handlingen och karaktärerna. Det är något i språket som gör att min hjärna inte sätter igång att fabricera bilder. Och då blir storyn och personerna platta. De får ingen färg och inget djup. Där har vi det! Varför det är så tänker jag inte forska vidare i. Nu har jag iaf läst ut boken och jag är en erfarenhet rikare.

Annars är det äntligen fredag och det är underbart!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

4 responses »

  1. Lite som med musik! Vi tilltalas ju av olika stilar och det som jag finner bra kan någon annan avfärda som rena skräpet!

    Nu ska jag läsa ”Ängelns lek” av Zafón och sedan väntar ”Drottningoffret”. Har ett minne av att du tyckte den var väldigt bra…

  2. Det är a och o när man läser en bok hur man får känsla för karaktärerna. Jag har varit med om det bakvända också, att få underbara känslor för bokkaraktärerna men inte alls något för samma karaktärer när boken blivit till film! För mig är oftast böckerna bäst, det är mer känsla, förklaring och djupare innebörd än det blir med film, där ser man mer på skådespelarnas rörelser och gester men det blir i alla fall inte samma sak.

    Huu vad jag är petig!

    Ha det gott
    Kram!

  3. Så häftigt! Att du kom på vad som orsakade ditt missnöje/lägre grad av nöjdhet med boken! Jag har inte läst den ännu, men ser nu än mer fram mot att göra det, det är långt ifrån alltid att jag tycker om samma böcker som majoriteten, oftast vill jag ha något annat, något som jag tror kan upplevas som ett jobbigt språk eller skrivsätt av många.

    Har du läst Skumtimmen? Vad tyckte du isf?

Kommentera

