Instämmer inte

Standard

Jag har kämpat ett par dagar med boken de flesta höjer till skyarna just nu, Hypnotisören av den förut så mystiske Lars Kepler. Men näe – jag kan inte instämma i alla hyllningar. Det är inte mer med det.

Boken är oerhört välskriven, men nu när jag är på sidan 446 tycker jag fortfarande inte att handlingen och spänningen har gripit tag i mig. Klart att jag ska läsa ut den och se om det var betjänten som gjorde det 🙂 men sedan får det vara bra. Boken fänglsar mig inte ens en tiondel så mycket som Milleniumböckerna gjorde. De kunde jag inte lägga från mig och jag fann t o m någon märklig njutning i att stå på köplats 64 på bibblans reservationslista och se hur målet långsamt närmade sig.

Tack för alla rara hälsningar – jag är nästan helt återställd nu efter det lilla ingreppet och det känns bra!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Den boken, Hypnotisören, kommer nog inte in i min bokhylla förrän möjligtvis när den kommer ut i pocket. Både du och min vän Halvar var inte övertygade om dess storhet. Och han läste den redan innan man visste vilka författarna var. På nåt sätt brukar man läsa med lite andra ”ögon” om man känner till vem som har skrivit. Men det är ju en annan historia som inte hör hit.

    Millenniumböckerna var verkligen spännande. Vi ”läste” dem som höröcker på våra resor ner till Österrike. Och blev nästan sura när vi väl var framme och sista ordet inte var sagt …

    Kramar!

  2. Tack för din ”recension” av ”Hypnotisören”. Var nära att köpa den idag men tänkte – nja, tar det till helgen. Då struntar vi i det 😉
    Milleniumböckerna slukade jag och precis som du var det maratonläsning som gällde.

    PS. Kul att du är ditt normala (?!) du igen 😉 DS

  3. Ok..bra att veta..blir väl en pocket då kanske nångång? 🙂 Skönt att det går åt rätt håll med dig…har missat att du gjort ett litet ingrepp…? Ja det händer saker hela tiden för oss.. önskar dig en skön avslutning på veckan och må så gott! *kram*

  4. Jag har läst det mesta av svensk krim och jag tycker att hypnotisören är bland det häftigaste. Jag menar, den är ju väldigt välskriven och fantastiskt spännande. Jag vet inte vad ni förväntar er, men för mig var läsningen som att se en riktigt välgjort spänningsfilm. Det är inte Dostojevskij, men roligt, medryckande och faktiskt lite sexigt (jag är kanske svältfödd)

    Viva Kepler!

    Anna

    • Jag vet nog inte heller riktigt vad jag förväntade mig 🙂 Har funderat en hel del på vad det är som gör att inte historien fängslar mig – den har ju egentligen ”allt”. Kanske att poletten trillar ner om en dag eller två och jag kan sätta fingret på var problemet ligger. Återkommer i så fall!
      Vad tyckte du om Millenium, Anna?

  5. Asch….men jag tror faktiskt det är så att alla kan inte fastna för samma saker…böcker dårå…
    Det finns en uppsjö av böcker som andra höjt både hit och dit och som jag för om åren kände mig dum för att jag inte fastnade på samma sätt som de…..Men idag….Idag accepterar jag bara att jag inte kommer in i en bok, eller att det fel tillfälle att läsa den eller att den helt enkelt inte är min grej….
    Men du gjorde mig nyfiken för jag har varit så upptagen med annat att jag helt missat den boken…Det du…
    😉

  6. Har inte ens funderat på att läsa den boken. Ibland läser jag dessa upphöjda böckerna men då först EFTER det jag försökt hitta något om dessa författare på nätet..om jag inte gillar det jag läser så blir de inte lästa..kräsen? Oja, fruktansvärt kräsen läsare är jag 🙂

    Har totalt missat att du gjort ett ingrepp! Skönt att du är på bättringsvägen i allafall..

    Stor varm höstkram till vännen!!

  7. Tänk så olika det kan vara! Jag läste den för några veckor sedan och tyckte den var mycket bra! Milleniumböckerna tyckte jag däremot inte om som böcker men väl som film.

    Men på något sätt är det ganska befriande att alla inte uppskattar samma utan det finns något för alla 🙂

  8. Den boken har jag inte läst … fick däremot för mig att Lars Noréns dagbok i pocket kunde vara något, men jag läser och läser och känner inte igen mig ett skvatt i hans sk konstnärsliv. Konstiga tankar och pjäsprat som inte ger mig ett skvatt, är de han och hans polare som är sk kulturfolk så kan de få fortsätta att skriva på kultursidorna i DN och annat som jag oftast klassar som skräplitteratur för en egenskapad sk elit som inte tillför ett skit.
    Ja, nu var jag kanske inte snäll men ge mig styrka vem behöver den där typen av pjäser och när man läser om artisterna och deras självupptagna liv, då mår jag inte bra.
    Hoppas du har kryat på dig själv harvar jag i mitt ett bra tag till känns det som. Men det går framåt om än långsamt.
    Kram

Kommentera

