Taichi och stridsflygplan

Standard

Efter mycket moget övervägande blev det Garnisonens Dag med flyguppvisningar, utställningar, militärmusik och allt annat som hör till. Det som gjorde att jag tvekade i det längsta var den cykeltur på drygt 1,5 mil som låg mellan mig och flottiljen. Här ute på stäppen blåser det nästan jämt. Även när det inte blåser egentligen – lite skumt, men så är det. En så lång cykeltur i motvind är ingen höjdare.

Nåväl, jag packade vattenflaska och några äpplen och gav mig iväg i ett strålande eftersommarväder. Märkligt nog blåste det inte alls, så jag hade en riktigt fin cykeltur. Vid ån nära där jag bor var det fullt hallå. Teknis hade sin årliga dragkamp där ett lag står på varje sida om vattnet och den som förlorar får ett höstbad. Det var fullt av studenter i overaller, hög dunka-dunka-musik och med ett nostalgiskt leende tänkte jag tillbaka på alla gånger jag själv var med där nere i lervällingen. Jag var aldrig med i något draglag, men ett riktigt studentjippo kräver musik och det var där jag höll till. Fast sedan slog det mig att dagens ungdomar är veklingar 🙂 På min tid gick den här tävlingen i mitten av oktober när det är rått och fuktigt och kallt i vattnet. Inte runt 20 grader varmt och strålande sol. Tunnisar 😀

Jag cyklade vidare och när jag körde förbi 17:s gamla skola var jag tvungen att stanna till en stund. Skolan är byggd i början på 1900-talet, det är en stor park runt skolhuset och i den parken stod ett gäng svartklädda människor och körde tai-chi eller chi-gong eller nå’t liknande. Det var en märklig syn. Någon kamera hade jag förstås inte med och mobilkameran räckte inte till riktigt. Så jag stod och tittade en stund och gjorde en mental notering om att berätta det för 17 nästa gång vi hörs.

Till slut var jag framme på flottiljen. Tyvärr missade jag första delen av flyguppvisningen – den försiggick över huvudet på mig när jag fortfarande cyklade, men resten fick jag se. Jag är barnsligt road av sådana tillställningar och blir nästan rörd (ja jag vet – jag är inte klok….) av precisionen och de perfekta avstånden. Det är väl bara en sann strukturfascist som kan röras till tårar av sådant 🙂

Det var en kontrastrik dag – taichi och stridsflygplan, dragkamp och helikoptrar. Men roligt var det. Och rabatten finns ju kvar idag. Eventuellt 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Jag kan verkligen känna med dig, jag blir också märkbart berörd av dylika uppvisningar, skulle gärna velat vara och se på denna uppvisning, mina grabbar med det är jag helt säker på!

    Vilken underbar dag du haft!

    Sköt om dig
    Kram!

  2. Rabatten finns garanterat kvar. Men din ”fulla” dag hade du missat om ifallatt …

    Tja, flyguppvisningar imponerar verkligen … men jag är mest rädd att de skall göra ett litet litet fel, att en vingspets kommer liiite för nära och ….

    Men jag är nu en dysterkvist ocksa. Kramar!

    PS! Chi gong och thaichi eller nagot skall jag ägna mig at. Snart. Nagon gang! DS

  3. Jag bor precis vid en annan flottilj i landet. Det är inte så tokigt som man kan tro. En och annan föyguppvisning har man ju fått beskåda från trädgården… Det är nåt mäktigt över det…

  4. Taichi ser lite märklig ut, måste jag medge, men det ger en riktigt skön känsla i kroppen när man utövar det! Jag gillar att det passar alla. Man sträcker sig enligt egen förmåga, vilket gör att man inte kan skada sig. Man blir riktigt lugn av det, framför allt om man utövar det ute i naturen, som det är tänkt.

Kommentera

