Retro

Standard

När jag planerade förra veckans mat letade jag efter någon smårätt till söndag kväll. Vi skulle äta rejäl middag mitt på dagen, men till kvällen – innan 19 skulle köras ut till folkhögskolan – skulle det sitta bra med någon typ av varma mackor. Långt bak i huvudet snurrade en tanke på något vi gjorde ganska ofta för läääänge sedan. Jag tror inte att jag har ätit det sedan 19 föddes, så vi talar sannolikt om mitten/slutet av 80-talet.

Det jag for efter i tankarna var en varm smörgåstårta gjord på hönökaka. Jag hittade många recept men fastnade till slut för det här. Det blev så gott! Och jag kände nästan hur pudelfrillan växte ut och axelvaddarna kom flygande in i kavajen 🙂 19 fick med sig resterna ut till skolan för att ha som ett litet kvällsmål. Strax före halv 12 kom det ett SMS från den unge mannen ”Förbaskat god smörgåstårta. Omstart i helgen?” Bättre betyg kan man väl knappast få.

Nu blev jag superinspirerad på retromat så jag ska se vad jag kan hitta på för nå’t till helgen. Smördegsinbakat kött av olika slag gjorde vi mycket en period. Avocadoglass (jo det låter märkligt men det var faktiskt gott – tyckte jag då iaf) var en dessert som återkom ofta. Kärleken började yra om lökpaj – tunn pajbotten med drivor av smörfräst gul lök, timjan och riven ost – lågbudgetfestmat för fattiga studenter 🙂

Är det någon som drar sig till minnes retromat tar jag tacksamt emot tips!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Här blev det kalops ikväll. Känns väldigt retro. Och det är aldrig så gott som jag minns att det var…
    Varma smörgåsar fick mig att minnas de där med svampstuvning. Yummie!

    • Mamma gjorde varma mackor med svampstuvning och så skar hon korvslantar som hon ”ringade in” svampsutvningen med. Parmesanpulver på påse (som jag numera tycker smakar kräks) uppepå.
      Kalops blir det då och då här – fast det måste koka i timmar om det ska bli gott!

  2. Retromat… klockrent uttryck för 80-tals food. Precis som Wettexvärlden tänker jag på kalops men även på sjömansbiff, raggmunk, ärtsoppa, plantstek, Tournedos Rossini. Mmmmhhh, kanske man borde byta ut thaien ett tag 😉

  3. Hmmm … små snittar stekta i smör med svart kaviar på som entrérätt. Det kan ha varit mjukost så att de där små kulorna fastnade. Och så sjömansbiff (när köttet skivat kokar i öl) som du säkert kan hitta recept till på nätet. Jag kommer bara ihåg att den här ”allt-i-ett-rätten” välte över min heltjocka gravida tvillingmage när Mannen med äldsta flickan kom hem från en veckas fjällvistelse tre veckor före tvillingfödseln. Jag satt på golvet i ”resterna” och tjöt välkomnande … Ja, det var då det. Men sjömansgryta är faktiskt riktigt gott. Och retro. Kram!

  4. Päron med after-eight på är en klassiker! Flié black and white, chicken a’la king, flygande Jakob, crepez. kassler med ananas, räkcoctail osv.

    Kalops och sjömansgryta förknippar jg med husmanskost och inte retro!

  5. Nu är jag allt lite ”tjatig” som slår ett slag för retrorätten nro 1 enligt mig Friterad Camembert med varma hjortron 🙂 Mumsigt värre enligt mig som inte är så mycket för ”söta2 efterrätter…Märkligt nog kommer jag inte på någon fiskrätt – hmmm man kanske inte åt så mycket fisk på den tiden…Men nu var det ju en rejäl köttbit ni var ute efter..plankstek kanske vore något för dem som gillar potatismos 🙂
    black&white var redan uppräknat & kycklingrätten som innehöll banan & jordnötter kanske hette flygande Jacob…minns inte riktigt

  6. Åh, jag har ätit retromat ikväll utan att ha en aning om det 😀 !! Varma mackor med champinjonstuvning – är ju så GOTT! Annars var min första tanke flygande Jacob och päron med after eight (som jag inte fattar varför nåt av dem liksom gått ur tiden…? Borde vara lika klassiska som kalops och raggmunkar!). Kram

  7. Ja, nog är flygande jakob retro, men också det man kallade chili con carne på köttärs. Jag gjorde också en skum risrätt/gratäng med kokt ris i botten, räkor, musslor, sparris, champinjoner (diverse konserver) ovanpå och slutligen ett täcke på majonär, riven ost och något annat ovanpå.

    Glace au four, jo och Coer de Filé provencale också! Och förälskade räkor! 🙂

    • Den där risgrunkan funderade jag också på när jag var i retromood. Mamma gjorde den när det skulle vara lite festligt – 70-talet kanske? Var det inte något smör också som skulle smälta ner?

Kommentera

