Det är dyrt med ost

Standard

Fredagens shoppingrunda med 19-som-precis-flyttat-in-i-studentkorridor blev rätt trevlig. Vi skrotade runt på det stora möbelvaruhuset, funderade på vilken färgkombination på överkast och kuddar som blev bäst, resonerade en stund om vilken tvättkorg som var smartast, konstaterade att mattavdelningen inte hade något som passade 19:s rum, valde krukväxter ytterst omsorgsfullt och lät till slut tre små kaktusar ”som jag kanske kan ha på skrivbordet för där är det lite mörkt” glida ner i korgen.

Raskt vidare till mataffären där ett förråd av basvaror inhandlades. 19 bor på internat i veckorna, men på kvällen är det gott med lite te och smörgås och i helgerna håller köket stängt. Så lite matvaror behövdes också.

När vi stod framför hyllan med ost utbrast 19 helt spontant ”å jäklar vad dyrt det är med ost”. Då höll jag på att vika mig dubbel av skratt – jag mindes som igår hur jag konstaterade exakt samma sak för sisådär 27 år sedan när jag flyttade hemifrån 🙂 Jag erinrade mig också att flera kollegor på jobbet berättat om utflugna ungdomar på besök i föräldrahemmet som ertappats i kylskåpet med osthyveln i högsta hugg, mitt i natten. Vissa saker ändras inte! Nu var det ingen fara för 19:s plånbok den här gången eftersom mamsen sponsrade all shopping. Lite kan man ju bidra.

På fredagkvällen blev så 19 upphämtad av en skolkompis – han packade in alla prylar, plus ett gäng matlådor som han plockat upp ur frysen, kramade sin ömma moder och drog sedan iväg till sitt nya hem. 20 minuters bilresa från föräldrahemmet. Om han hörts av sedan dess? Jo – han messade faktiskt i söndags och meddelade att han haft en ”supernajs” helg på skolan. Lite förvånad blev jag allt för jag hade nog inte räknat med att höra av honom förrän osten tog slut. Det är ju så dyrt med ost 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

16 responses »

  1. 1 000 tack för gratulationen!!!
    Ja med allt du köpte åt grabben så förstår jag att han haft en ”supernajs” helg på skolan. Osten tog kanske slut under partajandet så han behöver kanske en ny 😉

  2. Haha! Sonen var och handlade för första gången och jag undrade försynt om han köpt en god och maffig ost. Han brukar nämligen tycka att vi har tråkiga och menlösa ostar hemma… Nej, någon ost blev det inte för det var på tok för dyrt så han nöjde sig med leverpastej och en tub kaviar 🙂

  3. Aha … ännu en ”sponsrande” mamma. Men 19 är ju inte ”utflugen” i egentlig bemärkelse. Det är värre när mamma Skatan sponsrar osten åt sedan länge utflugna ”barn”. Men den ääär ju så dyr … osten.

    Kramar!

  4. Hälsning till 19. Nästa gång du ska köpa en Grevé, Prästost eller Herrgårds, kolla först priset på en äkta parmesan ost (239 kr / Kg). Då plötsligt blir de andra billiga! 🙂

  5. Haha när du står för ostinskaffningen, köp en ”yttepytte” bit så slipper du vänta så länge till nästa gång han hörs av 😉

  6. Ja..visst ä r det märkligt…men ack så nyttigt.. sponsring..det är ju härligt när man kan göra så… lite då och då. Ha en fin onsdag..här har bärjat ösregna…men men.. behöver ju inte vara ute 🙂 *kram*

  7. Jag känner igen ”dyrt med ost!” sen jag flyttade hemifrån och det har gått XXXXX antal år sedan dess och ännu är jag förvånad 😉 Angående möbelvaruhuset – det kan inte möjligen vara IKEA 🙂 ?

Kommentera

