Sur fisk och glada vänner

Standard

Lördagkvällen tillbringades i sällskap med ett gäng glada vänner och fyra burkar väl fermenterad strömming. Jag satte raskt gaffeln i burken som stod närmast (jag såg ju att strömmingarna där var stora och fyllda med rom….) och fiskade upp två fina fiskar som jag sedan rensade noggrant, skalade ett par mandelpotatisar, fyllde på med hackad rödlök och njöt i stora drag. Då berättade vår värd att burken jag kastat mig över var fjolårsvarianten. Gaaahhhh…Med tanke på att surströmming ofta är en rätt man s a s har glädje av även dagen efter så undrade jag lite hur det skulle bli idag. Men det har gått alldeles utmärkt. Inga rapar eller fisar med surströmmingstouch, ingen betongkeps och ingen halsbränna.

Fast lite scary är det att jag – betongfreaket och antiträdgårdsivraren – drabbats av ett ”riva-upp-alla-fula-växter”-ryck idag och ägnat en lång stund åt att ödelägga en hel plantering i det trädgårdsliknande utrymmet på baksidan av huset. Men det har nog inget med surströmmingen att göra 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Ha, ha!!! Så inga konstiga dofter i ert hus då. Själv hade jag inga dagen-efter-problem heller. Hörde att fjolårets surströmmingar var mjukare att äta i år än årets ”skörd”. Vad man inte lär sig på en suströmmingsskiva;-)

    PS. Nej, jag är inte så förtjust i glass överhuvudtaget. Och ärligt talat påminde de polska glassarna alldeles för mycket om 35 cm långa penisar… i konstiga färger dessutom. Och det vet ju alla att sådana inte finns. DS

    • Ja jag tyckte faktiskt att fjolårsburken var mycket godare än årets skörd. Men den var ändå fast så att det gick väldigt lätt att rensa.
      Vi höll oss till ölen – har man lärt sig ett ord på polska så får man ju se till att använda det 🙂

Kommentera

