Skolstart

Standard

Så där. Då har även det äldre barnet flugit ut och Kärleken och jag är ”barnlösa” – iaf i veckorna nu i höst. Efter jul blir det barnlöst på heltid fram till dess att 17 kommer tillbaka från USA.

19 har flyttat hemifrån idag. Kärleken svarade för transporten ut till folkhögskolan utanför sta’n där sonen ska tillbringa höstterminen i väntan på att han rycker in i lumpen efter jul. ”Det kändes precis som när jag flyttade in i studentkorridoren” var Kärlekens summering av morgonens avlämning. Det var inspektion av rum, kvittering av nycklar och suckande över kommunalgrå tapeter. 19 konstaterade att fyra klasskompisar från gymnasiet hamnat i samma korridor och att det kändes skönt att ha eget rum – flickvännen som börjat på en annan folkhögskola delar rum. ”Det kan ju vara skönt att kunna stänga dörren och vara själv ibland”, summerade 19.  Jag gissar att det kommer att bli en och annan tur till IKEA framöver, för rummet behövde fräschas till en del enligt barnets far 🙂

Själv satt jag på tåget till huvudstaden i morse och tänkte tillbaka på att det nu har gått en månad sedan jag skickade iväg det yngre barnet till det stora landet i väster. Det var betydligt känslosammare än dagens begivenhet 🙂 17 har f ö börjat skolan därborta idag och vi väntar med spänning på rapporter om hur det har avlöpt.

Annars har det varit en dag fullspäckad med möten och en massa spring hit och dit. Nu ser jag fram emot två dagar vid skrivbordet. Förhoppningsvis hinner jag producera en hel del innan det är dags att åka upp igen på torsdag.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Man kan ju fråga sig om det är skönt eller inte skönt att vara barnfri ett tag… Jag vet att man kunde ha dåligt samvete om man visste att han var själv en helg och alla barnen var borta på annat. Och han sa själv att det kändes konstigt att somna till ett lugnt hem och inga rörelser.. Men snart har han inga barn boendes hemma, vad ska han göra då kan man fråga sig.

    Men ni får det ju säkert härligt när dom är borta.. Och det är tur att det finns telefon och internet så att man kan ha koll på ungarna 😉 Inte för att jag har några, än. Men kanske snart hihi

  2. Det är en stor omställning – inte tal om annat! Visst är det tomt och visst saknar jag dem, men det ligger ju liksom i konceptet att de ska växa upp och flyga iväg på egen hand. Så är det bara och som vuxen får man snabbt se till att fylla livet med annat så man inte går där och deppar och tycker allt är trist. Sånt märker kidsen med en gång och det skapar bara skuldkänslor och dåligt samvete hos dem – och det ska man absolut inte ha för att man vill flyga på egen hand!
    Världen är ju liten numera och med internet är det så lätt att hålla kontakt. Det är bra!
    Vem vet – snart kanske du har egen familj också!!

  3. ja du ser, en månad har redan gått! wow! Det som är bra är ju att du kan ha så mycket kontakt med henne, i nolltid! Det gör ju att man känner sig närmare.

  4. En omställning för såväl föräldrar som barn men precis som det ska vara! Visst blir det tomt men samtidigt så vill man att de ska finna sin egen väg och en livskamrat. Faktum är att det finns en del ekonomiska vinster i konceptet 😉

  5. En månad sedan redan? Tycker inte alls att det var så länge sen du skrev om det hela & som sagt visst är det härligt att jorden är ”platt” numera 🙂

Kommentera

