En tät doft av rödvin

Standard

Det var en fin kväll igår – så fin att vi bestämde oss för ett kvällsdopp i en liten sjö strax söder om sta’n. Sonen och hans kompisar har hittat den här lilla badplatsen i år och det var första gången jag var där faktiskt. För ett kvällsdopp var det helt perfekt. Sjön var spegelblank, solen var på väg ner och det var ljuvligt att simma runt i det ljumma vattnet. Uppfräschade och svala satte vi oss i bilen. Jag med den bestämda tanken att hålla mig undan testosteronfalangens vilda fixande av packning och matsäck inför dagens militära uppdrag på kunglig mark. Bästa sättet att göra det på skulle vara i sällskap med ett svalt glas Chardonnay och min tegelstensroman som handlar om den förra finanskrisen i allmänhet och försäkringsbolaget Lloyds i synnerhet hade jag räknat ut.

Jag hann bara sätta mig, smutta lite på vinet och läsa en halv sida i boken innan jag hörde ett vrål från sonens rum. ”Mamma, Pappa – kom!! Akuthjälp! Trasor! Handdukar! NU!”

Sonen och en av hans kompisar går igenom perioden ”brygga vin hemma”. Ett par vinsatser från kartong har de testat, men också två försök på bär. Blåbärsvinet fick de kasta, men just nu puttrar en sats jordgubbsvin i tunnan och det ser faktiskt riktigt lovande ut 🙂 En del av det rödvin killarna gjorde i våras paketerades på bag-in-box. Inte på 3 liter, utan 5 liter. Sonen är ju snabb som en iller när det gäller packning (till skillnad från sin pappa) och nu hade han tänkt sig att hälla upp ett glas rödvin och göra sällskap med sin mamma på altanen. När han öppnade kranen lossnade hela insatsen ur påsen och uppskattningsvis 2,5 liter rödvin forsade ut på golvet.

2,5 liter vätska är ganska mycket när man häller ut det på golvet 🙂 För att inte tala om hur mycket det luktar. Vi torkade och torkade och försökte snabbt rädda saker som stod på golvet och riskerade att bli vinindränkta. Som tur var fanns inte uniformerna till dagens övningar inom räckhåll – det hade varit en mindre katastrof.

Idag går tvättmaskinen på högvarv, för naturligtvis var det en del kläder som kom ivägen. Men det verkar, peppar, peppar, som att det inte blir några bestående fläckar. Men jag tycker att rödvinsdoften ligger som en tät dimma över hela huset idag med. När röran var som allra värst i går kväll klev sonen omkring i det hela, iförd kimono med japanskt mönster från Hasseludden, ivrigt fnissande. Som jag tidigare har skrivit fnissar sonen alltid när något går på tok – ”det är ju ingen idé att hetsa upp sig, skadan är ju redan skedd”. Om jag inte minns helt fel fnissar japaner också när de tycker att situationen är lite pinsam och de inte riktigt vet vad de ska ta sig till. Jag börjar misstänka att sonen varit japan i ett tidigare liv 🙂

Nu hoppas jag bara att lukten går ur till lördag då vi ska ha gäster 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Sånt där har jag minnen av… maken och hans polare var väl inte mycket äldre än din son när de skulle göra vin. Jag tyckte det smakade apa och sa att det är ju jäst grabbar, men inte fan brydde sig de om vad jag sa. Inte var det jäst inte ….
    Sen small det i skafferiet och korkarna ploppade ut och det jästa vinet rann… mm så var det med det hemgjorda vinet.

    Sen minns jag syrran och jag som skulle sno lite hemtrampat vin som pappa hade i en stor damejan, till den hörde en slags plast propp med ett glasrör där det låg rödvin. Vi slet verkligen för att få bort den där proppen så att vi skulle få tillgång till vinet. Smack så lossnade det hela och i farten så stänkte det rödvin över hela mamma och pappas nytapetserade vägg. Gud så vi torkade syrran och jag. Sen kan jag lova att jag aldrig försökte sno något alkoholhaltigt från mina päron.
    Många kramar till dig min vän

  2. Vinlukt kanske snarare än doft av vin … eller. Åtminstone står det nästan m i g upp i halsen fast jag inte ens var där. Vilket öde … ett hav av vin att torka upp och ha i näsborrarna.

    Jag kan riktigt se er fnissande ”japan” framför mig.

    Och så verkar det ju som du nu är frisk och nyter igen. Skönt att det gick över utan följder … Kramar!

  3. Rödvin på kläder brukar ju annars vara det värsta som finns. Men jag har hört att man ska lägga salt på fläcken å sen med vatten osv. Men det bästa borde ju vara å tvätta dom på riktigt.. om man säger, i tvättmaskin och grejer 🙂 Har läst massa bloggar idag och alla har på ett eller annat vis handlat om rödvin. Man blir ju nästan sugen på å gå å köpa en själv 😉

  4. Hmm…Japan? Då är det säkert det jag varit i mitt tidigare liv! Upptäckte förra våren att jag ”bearbetar” svåra saker med att skratta åt dem till en början…så det får lite tid att lägga sig tillrätta i hjärnkontoret, dem jag pratade med om detta då tyckte allt jag var aningens ”knäpp” – senare läste jag om skrattterapi…där ett av tipsen var just – att kunna skratta åt saker som man ändå inte kan ändra på…typ samma ”olyckor” som för sonen det hjälper ju knappast att gråta över spilld mjölk & helt plötsligt kände jag mig inte det minsta ”knäpp” 😉

    Konstigt är du inte ett dugg sugen på vin? 🙂

    • Det ligger så mycket i sonens (och ditt sätt) att tackla problemen! Jag jobbar på att lära mig…. 🙂
      Idag filtrerar vi jordgubbsvin och det ser helt OK ut, så kanske att man kan stå ut med ett glas ikväll (dock inte jordgubbsvarianten, den är inte klar än).

  5. stackarn, hans skörd blev förstörd! det är ju rena katastrofen! 🙂 fick han lite Chardonnay för att göra mamma sälskap?

    • Sonen hade lite tur i oturen också! Dels var det inte hela vinomgången som var i lådan, dels hade han sinnesnärvaro nog att vända lådan upp och ner innan precis allt hade runnit ut och det som var kvar hällde han upp på flaskor. Klart att jag erbjöd honom lite chardonnay – men han tycker att det är för ”ekigt” så han tog en öl istället.
      Idag filtrerar vi jordgubbsvin och det ser riktigt bra ut!

      • håller med honom, Chardonnay kan vara lite ”too much” fast det beror också på varifrån den kommer. En fin Bourgogne kan vara rätt så härlig, medan den vanliga Made-In-USA typ Chardonnay kan kännas en aning tung. Vore kul att testa hans produkt!

  6. Vi kanske kan ordna lite provsmak när vi ses nästa gång om inte allt tagit slut till dess…..Fast det senaste projektet killarna ska ge sig på är vin på rönnbär.Hmmm….sonen hävdar att det blir jättebra bara rönnbären är frostnupna först.
    Att göra vin hemma är väl en period man ska gå igenom tror jag – Kärleken och jag hade en sådan period också, fast vi var några år äldre då.

Kommentera

