Lätt och svårt

Standard

Igår vräkte regnet ner större delen av dagen. 17 och jag hade alltså gott om tid att uträtta stordåd i köket och gå igenom Amerikakofferten 🙂

17 konstaterade att det är förhållandevis lätt att:

  • fixa köttbullar. Bara man kommer ihåg att skölja av händerna i kallt vatten då och då medan man trillar bullarna. Då kletar det inte alls och bullarna blir jämna och fina.
  • baka tekakor med rostade havregryn. (Notering i hjälpdokumentet: Tänk på vattentemperaturen! Jästen DÖR om det blir för varmt.)

Något som däremot är väldigt svårt är att prioritera sin packning. När det nödvändigaste i klädväg var packat vägde väskan 20 kg. Hon får ha med sig max 23 i resväskan. Efter en tuff genomgång lyckades hon ta bort 2,5 kg. Nu har hon drygt 5 kilo kvar att vifta på och med tanke på att necessären ska rymmas inom de kilona så är väl packningen att betrakta i stort sett som färdig 🙂

I eftermiddag blir det ett race på sta’n – det ska bl a inhandlas en country-CD med Jill Johnsson som värdpappan ska få i present. Han ääääälskar country&western. Det gör inte vi 🙂 så det är väl bäst att gå till en ”riktig” skivaffär där 17 kan få lite råd om vilken skiva som är bäst.

Först ska det dock lagas lunch. Det är varmt och skönt ute och vi ska slå oss lösa på stuvade makaroner och stekt falukorv. Perfekt sommarmat 😀 Man får väl vara glad att 17 inte skrev upp ärtsoppa eller rotmos på listan. Det känns inte riktigt som det man längtar allra mest efter i fruntimmersveckan….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Det går framåt hos er inser jag! Hoppas ni hittar en passande skiva. Country&western är inte min grej men Jill Johnsson är förvisso duktig! Kul med en svensk artist i alla fall.

    Ärtsoppa…

  2. Country musik är underbart! Det finns en tjej som heter Leann Rhymes hon är dunderbra, har både country och modern musik. Sedan finns ju Rheba Mcintyre- fantastisk och Shania Twain.

    Makaroner och korv är smumsigt värre. Ärtsoppa är gott, med senap, himmel nu är jag hungrig 😀

    Kram

  3. Stuvade makaroner och korv är ett av de godaste jag vet. Idag blir det därför en variant på samma tema; Potatis, stuvad blomkål med persilja och falukorv (Änges lättkorv). Ängekorven är för mig den godaste falukorv som finns.

    Mysigt ni har det…något att minnas för 17 när hon är i stora Amerika.

    Ha det så gott och ha en god middag…

  4. Jag stod bakom dig i bankomat kön idag, åtminstone trodde jag det. Glatt knackade jag dig på axeln och sa ”nämen, hej!”. En vilt främmande kvinna vände sig om, sken upp och sa ”Hej!”. Innan jag hann förklara stolpade hon iväg men hon såg så glad ut så jag gissar att hon tyckte om min familjära hälsning. 🙂

    Jill Johnsson är bara såååå bra!

    Må gott i hettan/regnet. Omväxlingen förnöjer, tycker du inte? 😉

    Stor kram!

    • Haha…så snopet! Både för dig och henne 🙂 Synd bara att det inte var jag som stod där!
      Ingen panik med fikat – vi tar det när det passar och du vet, den som väntar på något gott…
      Ha det helt underbart fantastiskt kul i Göteborg nu och var rädd om dig!!
      Kramar i massor!

  5. Hej igen!
    Du, jag skulle mer än gärna fika med dig men ”semestern” har minst sagt varit hektiskt. Om tio dagar ska jag iväg till Götet och U2 konserten. Vilken lycka! Jag har inte varit utanför länet på 10 år! Men det kostar på…jag har ätit stekt färskpotatis och ägg i en månad nu. Biljetten, resan och uppehället kostar skjortan men det kommer vara värt varenda öre! Varenda liten kaffeskvätt på morgonkvisten är noga uträknad, jag vet att det låter helt sjukt men det är helt sant.
    Lite längre fram däremot, jättegärna en fika Prudie! Då har jag till och med lite att berätta. 🙂

    • Ja sannerligen – en riktig brytningstid! 17 säger hej då till alla kompisar på kvällarna nu (har tappat räkningen på vilken gång i ordningen det är….), hon kommer hem och är rödgråten och samtidigt glad och fnissig. På nätterna chattar hon med ungdomar där borta som går i hennes blivande skola. Själv jobbar jag mentalt på att hålla i hop i ett stycke på Arlanda på torsdag – kanske tur att det bara är jag och att inte testosteronfalangen är med….

      Kram på dig!

Kommentera

