Drottningoffret

Standard

drottningoffretIbland är det tur att just jag har blivit utsedd till att vara den som ska se till att SJ kan fortsätta att köra X2000 mellan stäppen och huvudstaden 🙂

Som den här veckan t ex när jag hämtade Drottningoffret av Hanne Vibeke Holst på bibblan, började läsa och sedan inte kunde sluta. Tur att tåget inte fortsatte vidare till Sundsvall, för då hade jag garanterat följt med ända dit. Å andra sidan har jag aldrig varit i Sundsvall, så det kanske hade varit en kul utflykt.

Boken är tjock, mer än 600 sidor. Men jag blev obönhörligt fast. Skildringen av hur en begynnande Alzheimers äter sig in i hjärnan hos en annars ytterst skärpt och smart person kröp innanför skinnet på mig. Likaså det hat som finns mellan olika grupper i samhället och den stundtals omänskliga arbetssituation som många politiker har. Jag har läst det mesta Hanne Vibeke Holst skrivit (en del av böckerna på orginalspråket dessutom), men den här står i en klass för sig.

Och som vanligt infinner sig den stooooora tomheten när boken är färdigläst. Vad ska jag läsa nu? Men det ger sig nog.

Bilden lånad från www.bokus.com

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Tack för tipset! Själv köpte jag den 900 sidor långa boken Shantaram idag, kanske kan den vara något för dig? Skrev lite om den på min blogg om du vill kika =)

    • Ja det ska jag genast kolla in! Det är några vändor till på tåget innan det är semester och man behöver ju inte vara så förbenat präktig och jobba jämt… 😀

  2. Trevligt med så fängslande böcker att de kan ta en hur långt som helst! 🙂 Trakterna runt Sundsvall är väl värda ett besök!

  3. Efter den första juli, kan du köpa ett eget tåg, för då har inte SJ monopol längre. 🙂 Hmmm….fast då kan du ju inte läsa…..Ha en skön dag!

Kommentera

