Citymidsommar

Standard

midsommarOm man tar en sväng runt i kvarteret kan man nästan tro att det har dragit fram någon pest. Eller att kungen har kommit till sta’n och alla har gett sig ut för att vifta med flaggor. Det är tomt, tyst och stilla. Och klockan är inte ens 12 mitt på själva midsommarafton.

Vi har inga måsten till midsommar, egentligen. Många midsomrar har firats i knätofsbältet uppe i Dalarna eftersom det är där Kärleken har sina rötter. Något år har vi varit på Öland, ett annat på Åland. Förra året var vi på Island och där firar man inte midsommar alls.

I år håller vi oss på hemmaplan och firar en riktig citymidsommar. Framåt kvällen ska vi bege oss ut till goda vänner på andra sidan sta’n och äta och prata strunt hela natten lång. Jag gissar att det kommer att bjudas på både sill och jordgubbar – så lite konventionella är vi nog trots allt 🙂

Lite firande med blommor och blader blir det ändå på eftermiddagen. Vi planerar för en tur ut till ett firande i vacker miljö så att 17 kan komplettera sitt fotoalbum hon ska ha med sig till USA. Det bara måste finnas med några bilder på midsommarfirande i albumet, tycker 17 och jag kan inte annat än hålla med henne. Firandet är i närheten av Göta Kanal och det är väl också en attraktion som kan vara värd att visa därborta när 17 ska berätta om sin hembygd.

Undrar just om jag ska upprepa min succé från kantinen och låta 17 föreviga ”my mum dancing and singing about all the little frogs”? Kanske bäst att låta bli…man har ju 17:s rykte att tänka på. Och ska vi åka över och hämta hem henne nästa sommar kan det ju vara bra om familjen inte undrar vad 17 har för hemförhållanden egentligen. Fast det lär de ju bli varse ändå när vi dyker upp 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Det låter som om ni haft en trevlig härligt lugn midsommar… Vi med. Fast vi har firat den på ”ön” i samma vänners lag som varje år… med samma meny och drycker….

    Det är underbart avslappnande och mysigt att ha de här traditionerna. Vi behöver inte fundera över vart vi ska… Själva har vi sedan vår kräftskiva år efter år… the same procedure…

    Kramar och fin fortsättning på sommaren önskar jag dig och mig och alla vi nordbor som behöver sol och värme… så väl. Kramar!

  2. Hej hopp i stugan!

    En lugn och skön midsommar verkar det ha varit 🙂
    Här har det varit samma, sönerna mår bra nu och min egen röst håller sakteligen på att återvända, vilket är otroligt härligt, det har inte varit kul att kraxa och väsa fram allt man vill ha sagt.

    God fortsättning på sommaren nu och sköt om DIG
    Kram

Kommentera

