Fallossymbol och lille frö

Standard

f33Midsommar är en lite udda helg. Iaf om man ska förklara för någon som kommer från ett land utanför Norden vad det hela går ut på.

Eller förresten – det blev rätt dråpligt när jag skulle förklara för en dansk kollega en gång varför hela Sverige stänger en fredag i mitten på juni 🙂 Jag drog helt enkelt till med att vi reser en gigantisk fallossymbol och så skuttar vi runt den allt medan vi sjunger om alla ”lille frö” (små grodor alltså). Så reste jag mig upp och demonstrerade hur dansen går till i ett hörn av kantinen. Gissa om alla tittade 🙂

Nu har jag kollat upp det där med fallossymbol och jag får inse att inte nog med att mina stackars danska kollegor fick alla sina misstankar om mig bekräftade (hon är inte riktigt klok…) – jag hade dessutom fel 😦 Midsommarstången är inte alls någon fallossymbol. Traditionen kom från Tyskland någon gång på 1300- eller 1400-talet och bruket att klä in saker med löv till fest tror man kommer från de gamla romarna.

Men lille frö lär väl ingen kunna invända mot iaf 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Japp håller med föregående talare – om en underbar förklaring meen att behöva förklara traditionen för en dansk nu är jag allt heeelt borta…vaddå firar de inte Midsommar? 🙂 med eller utan lille frö?
    Ha en trevlig avkopplande Midsommar!

    • Näpp, danskarna firar inte midsommar. De firar St Hans den 25/6 (tror jag) och då tänder de eldar och äter ett speciellt sorts vetebröd. Inte en endaste liten groda så långt ögat når 🙂

  2. Glad Midsommar! Inte heller i Österrike firar man Sommarens ljusaste dag… mitt i… mid …sommar. Där reser man en majad stång första maj… där ordet Maj står för månadens namn…men hos oss betyder maj ”lövad”… har Skatan läst på…

    Hur som helst… GLAD MIDSOMMAR

Kommentera

