Hampa och gula rosor

Standard

hampaIdag är det 23 år sedan Kärleken och jag gifte oss! Jag har ingen järnkoll på vad alla bröllopsdagar kallas så jag kollade upp det alldeles nyss och måste erkänna att jag blev ganska förvånad 🙂 Vi firar hampabröllop idag. Hampa??? Hur ska man tänka då?

Jag läser på wikipedia att:

Hampa (Cannabis sativa) är en mycket tålig och snabbväxande ettårig ört med fingrade, tre till nioflikiga blad. Hampa är en av de äldsta och mest härdiga kulturväxterna, med en förmåga att växa på näringsfattiga jordar i de flesta klimatzoner, och på höjder upp till 3000 meter över havet. Den kan i gynnsamma fall bli nio meter hög. I Sverige växer den till omkring två meters höjd. Arten är tvåbyggare och har han- respektive honblommor på olika plantor.

Så långt är väl allt OK, även om jag tror att ett förhållande måste ha näringsrik jord för att överleva 🙂 Men sedan fortsätter det:

Delar av växten har länge konsumerats på grund av deras psykoaktiva egenskaper, ett bruk som på många håll är olagligt och därför inneburit långtgående restriktioner vad gäller hanteringen av växten i samband med dess övriga användningsområden………Drogbruket, det rekreationella, religiösa och mer utvecklande medicinska, uppkom i Indien efter att plantan importerats från Kina, och omnämns som tidigast i religiösa skrifter som daterar sig cirka 3500-4000 år tillbaka………….

Ska man tolka det så att det behövs lite psykoaktiva egenskaper för att hålla i liv i lågan i 23 år? Men det är ju förbjudet….Tja, förvirringen är total här i huset just nu 😀

Några blommor köper vi inte idag, vi njuter av 19:s alla studentblommor där gula rosor finns med i de flesta buketterna. Gula rosor hade jag i buketten för 23 år sedan och om man kollar blomsterspråket så kan det betyda både ”Du är solen i mitt liv” och ”otrohet och svartsjuka”. Håhåjaja…det är inte lätt med all symbolik….

En sak är iaf helt klar: Trots alla motstridiga och förvirrande uppgifter om hampa och gula rosor firar vi med en flaska bubbel och lite goda snittar framåt kvällen. Och så satsar vi på minst 23 år till. Det är vi båda helt överens om 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Tack för ”symboliklektionen” bra att friska upp emellanåt hampan visste jag inte mycket om tidigare mer än hur det ser ut & vad det användts till men nu vet jag lite mer! Stort grattis till er både och de 23 åren & japp satsa på minst 23 år till Go, go ! Ha en riktigt fin bröllopsdag!

  2. Vi firade 20 årig i januari, har ingen aning vad det är, men hampa??? Det låter så progressivt romantiskt eller vad jag nu menar

  3. Jag har aldrig … att man firar sin ”hampa”äktenskapsdag efter 23 års äktenskap… Finns det någon symbolik för alla andra år man firar…också?
    Men… mycket bra symbolik för visst behövs det lite ”ovan där”… lite ”i det blå” understundom i ett så långt äktenskap och… det där om att arten är tvåbyggare, en han- och en honblomma… Toppen… Vi är ”ett” i äktenskapet men också var och en för sig… eller hur… ?Kunde man använda i nå´t bröllopstal nå´n gång…

    Lycka till med de ”minst 23 åren till” 🙂 Kramar!

Kommentera

