Så sant som det är sagt

Standard

fortune-cookieSå har man fått sina illusioner rubbade en gång till då. Saker och ting är inte alltid som man tror. Så är det bara 😀

När familjen P är på resande fot i en storstad brukar vi alltid hamna i China Town. Fråga mig inte varför – men det är något som drar oss dit. Maten är väl en bit, gissar jag. Men det är också otroligt fascinerande att vandra runt i myllret och titta på allt. Det blir en slags utflykt i utflykten på något vis. Någon gång ska vi försöka komma iväg till Kina, men till dess så får det duga med China Town.

För ett par år sedan var vi i New York hela familjen. Naturligtvis åkte vi Subway ner till Canal Street och strosade runt i myllret, inte bara en, utan flera gånger. Av en ren slump hade jag en deckare som bitvis utspelade sig i China Town med mig på resan , så jag var tvungen att åka tillbaka och kolla upp en del saker ett par gånger. Och då kan man ju alltid passa på att äta lunch, när man ändå är där. Det brukar inte bli så mycket shoppat, men den här resan snöade sonen in på Fortune Cookies. Såna där illgula kakor som smakar mystiskt och har ett inbakat meddelande på en papperlapp. Sonen köpte med sig två paket, stoppade in dem i sin garderob när vi kom hem och glömde sedan bort att de fanns. För lite sedan drabbades den unge mannen av ett städryck och kom ut med kartongerna i famnen. Vi hällde upp alla kakor i en skål och så plockar vi en kaka då och då.

De krossade illusionerna infann sig när jag tog mig för att googla om Fortune Cookies och då kunde konstatera att de inte alls är en kinesisk uppfinning. Exakt hur det gick till tvistar de lärde om, men man tror att de små kakorna uppfanns någon gång i början/mitten av 1900-talet i Kalifornien av asiatiska immigranter. Kakorna är inte kända vare sig i Kina eller Japan. Det må väl vara hur det vill med det – men vi har haft ganska kul när vi har öppnat lyckokakor här 🙂 Och så länge jag slipper äta eländet är allt frid och fröjd.

Det hittills bästa visdomsordet hittade jag i morse: ”Cut through organizational impediments and get some real work done”. Kunde inte sagt det bättre själv!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Jag älskar dessa kakor och jag får alltid ett visdoms ord som passar just mig 🙂 Antagligen för att jag har så många brister.

  2. Hej Prudie 🙂 Måste bara droppa in och tacka dig för dina goa varma ord på min blogg. Det liksom rör sig hela tiden….på både gott och ont. Men du har rätt, det är bara att hänga ioch hänga med och vara glad att man har hälsan :)))
    Vi är också på resande fot, fest imorgon och dop på lördag. Bildr kommer.

    Ha det underbart i helgen. Kramar

  3. de där visdomsorden låter minsann som kaliforniska sådana! Lao-Tse hade uttryckt samma sak på ett annat sätt… tror du inte?

  4. New York står med som nummer ett på min lista: ”Resor jag ska göra i mitt nästa liv”. Det gäller att ha framförhållning så man inte står där och tänker ”vad 17 var det jag skulle göra nu?”

    Ha det gott!
    Kram 🙂

Kommentera

