Konsten att förvirra

Standard

Det åks ju en hel del tåg här i mitt lilla hörn av verkligheten. Från stäppen till huvudstaden och tillbaka – en, eller i värsta fall ett par gånger i veckan. För det mesta funkar det ganska bra – frånsett att jag blir lätt illamående om jag åker allt för tidigt på morgonen (nej, jag är INTE gravid) eller om jag får åka baklänges.

Idag provade SJ ett nytt djärvt grepp för att förvirra oss resenärer. Jag skulle åka med tåget som gick klockan nio. När jag kom nerramlande på stationen kastade jag en reflexmässig blick mot displayen där ankommande/avgående tåg står. Bara för att upptäcka att det inte fanns något tåg mot huvudstaden klockan nio. Ingen information om förseningar eller inställda tåg – nej, mitt tåg var bara som bortsopat från jordens yta.

Gick in i stationshuset. Där stod en skara medresenärer med sina biljetter i nypan och stirrade förvirrat på skärmen. Spridda uttalanden som ”men jag ska ju åka klockan nio och det tåget finns ju inte” hördes här och var. Själv åker jag på kort så jag hade ingen biljett jag kunde dubbelkontrollera, men jag visste att tåget skulle gå klockan nio. Biljettexpeditionen öppnar inte förrän klockan tio – det fanns alltså ingen att fråga om vad som hänt. En dam försökte ringa i sin mobil till SJ och muttrade ”de sa att jag skulle kopplas fram om en minut men det har de sagt i tio minuter nu”. Total förvirring alltså.

Jag gick ut och kollade läget på det spår tåget brukar gå från. Nästa pendeltåg med avgång 9.10 var uppskyltat. Men fortfarande ingen info om vad som hänt X2000 klockan nio. Tågpirater på småländska höglandet? Svart hål i norra Skåne? Tre minuter kvar till avgång. Då ser jag tåget komma in, snabbt ner för trappan, upp igen och in på tåget. Jag klarade mig och kom fram i tid till mitt möte. Men jag är inte helt säker på att alla gjorde det. Undrar om det är SJ:s nya trick för att öka lönsamheten? De kanske överbokar tågen med 30% och sedan kallt räknar med att inte alla hinner på när man inte skyltar upp tåget 😀

Resan hem gick betydligt bättre, men jag åkte söderut från Stockholm. Och då är det lite spännande att bli ombedd att spara sin biljett eftersom den behövs för att jag ska komma in i terminalen på Arlanda. Dels har jag ju ingen biljett och mitt kort kanske funkar det med – men Arlanda??? Förvirringen är total.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Har erfarenhet av liknande, men svårare att förstå. SJ+DSB i Köpenhamn. Riktigt dejligt! Speciellt när de byter bana och pratar danska så enbart skåningarna fattar ( ja, en och annan från stäppen också!). KO in the first round!

  2. Jag tror SJ har tagit på sig ansvaret för att göra vår vardag lite mer spännande. Snällt av dem tycker jag.

  3. Förvirring… måste vara bara förnamnet … på tåg-eländet… Jag själv åker ju inte så där värst mycket tåg annat än mellan Nyköping och Stockholm… som fungerar … så dääär… förseningar är förstås legio…. och så kan man få ståplats även om man bokat plats…deet har hänt…

    Och inte kan man åka med nå´t annat tåg heller… och byta leverantör är ju ja… inte … möjligt..

    Tur att din dag inte blev helt förstörd… att du kom med tåget… och hem igen… Kram!

Kommentera

