Kakexperimentet

Standard

Planerna inför firandet av 19:s student börjar på att ta form så sakteliga. Iaf på det kulinariska området. Sonen och jag har gemensamt kommit fram till en varierad meny som passar på buffé och ser fräsch ut även när man börjat plocka av allt. Naturligtvis ska det gå att förbereda så mycket som möjligt i god tid och allt ska kunna förvaras i platta förpackningar i kylskåpet. Det är väl just den där sista lilla detaljen som oroar mig. Hur tusan får man plats med buffémat till många i ett högst ordinärt kylskåp?

Förvaringsfrågan och parametern det-ska-se-snyggt-ut-även-när-man-börjat-skära gjorde att 19 och jag vek ner konventionell tårta i kartong med en gång. En tårtkartong i kylskåpet är en utmaning – fyra eller fem är en omöjlighet. Istället bestämde vi oss för den här fantastiska tårtan med chokladtryffel som jag har gjort hur många gånger som helst. Men frågan var – tål den att förvaras i frys? För det har vi inte testat hittills.

Förra helgen bakade jag en tårta som jag delade på hälften. Testpanelen fick proväta den ena halvan, den andra stoppade jag i frysen, nogsamt paketerad i såväl aluminiumfolie som plastpåse. I fredags tog jag upp tårtan ur frysen och lät den tina långsamt i kylskåpet. Testpanelen konstaterade sedan att det fungerade alldeles utmärkt att frysa tårtan. Ja frågan var om den inte blev ännu bättre av att mellanlanda i frysen. Krämigare och chokladigare på något sätt.

Pinjekärnorna i receptet kommer jag att byta ut mot en rejäl driva skivade jordgubbar, gröna blad av citronmeliss och så fint pudrat florsocker över det hela. Det blir jättebra. Nu jagar jag vidare efter en god marinad till grillade kycklingben. Förra helgens testomgång blev inte alls bra. Någon som har ett recept på lut?

11 responses »

  1. Samma dilemma här, och har ännu inte hunnit angagera mig riktigt ordentligt i detta & försökte nu kika in på ditt tårtrecept men, hittade det inte när jag kikade in i länken…har tyvärr inga bra förslag på marinad att komma med!

    • Det hade blivit något galet med länken, så jag gjorde om den med det verkar inte funka nu heller 😦
      Om du vill kolla så kan du leta efter Chokladtårta med tryffel på Arlas sida!

  2. Låter otroligt gott… trots att jag inte läst länken eller försökt hitta receptet… otroligt gott… chokladtryffeln tillsammans med jordgubbarna…mums…

    Kan du inte ”bulla upp” med kylväskor eller… nja det låter ju inte så praktiskt förstås… Grannens kyl låter smidigare…

    Kramar!

  3. Var sjutton läste jag tipset (kanske i Alltommat) att om man fyller ugnens botten (på en långpanna) med kylklampar, så fungerar ugnen som extra kylskåp i typ ett dygn. Vet inte om det är praktiskt för jag stoppade det längst bak i hjärnan där jag lagrar ”bra att ha nångång i framtiden”.

  4. jag har en marinad som är bra på allt, men jag måste leta fram måtten! Jag har gjort den så ofta att jag gör den utan att läsa. I princip är det Japansk soja (Kikkoman om man kan), honung (som man värmer lätt i mikron så den blandas lättare), lite olivolja, herbes de provence, lite lime juice, peppar, färsk riven ingefära, vitlök. Jag får återkomma med exakta mått!

    • Det låter som en marinad som skulle funka – den jag gjorde sist var alldeles för syrlig. Det behövs sötma och så något som gör att det blir fin yta på köttet. Jag tar gärna det receptet!

Kommentera

