Tanten

Standard

Jag var i glasburen och klippte mig idag. Jo, det är faktiskt som en glasbur min frisör och hennes kollega håller till i. Påminner lite om ett inglasat uterum, minus pelargonerna då. Glasburen är en utbyggnad på framsidan av ett stort hus och eftersom väggarna är just av glas har man fin fin utsikt åt alla håll. Och det roliga är att de som går förbi utanför inte tänker på att det finns två alerta frisörer och deras kunder på andra sidan glaset. Guldläge för spaning på människor som inte vet att de är iakttagna alltså!

”Men kolla vilken gullig tant”, tjoade den ena frisören efter en liten stund. ”Så’n vill jag bli när jag blir gammal”. Min frisör och jag var mitt inne i ett djupt samtal om bästa sättet att sköta om en nygjord tatuering, men vi lyfte blicken och tittade ut en stund. Och det var verkligen en underbar tant som gick förbi ute på gatan.

Hon var medellång och ganska stadigt byggd, iförd svart dräkt och mönstrad knytblus. Håret var omsorgsfullt flätat i en rund knut, fasthållen med ett hårspänne. På fötterna satt rejäla bruna snörskor. På ena underarmen hängde en stor svart handväska och i den andra handen höll tanten ett paraply. Hon travade gatan fram med ytterst bestämda och målmedvetna steg. Hela uppenbarelsen var parant, andades självförtroende och stolthet över att vara just – tant. Det kändes faktiskt genom glaset!

Och jag höll med – japp, precis så’n vill jag också bli när jag kommer dithän. Jag kan t o m tänka mig att snurra handväskan ett par varv och sedan dänga den i skallen på någon ohyfsad slyngel som inte sköter sig 🙂

Länge leve tanten!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. hmmm…låter ju väldans kul men själv skulle jag kunna tänka mig att traska runt i högklackat med spetsstrumpor o en plymerad hatt samt blommig stooor väska rökandes en cig i silvermunstycke…U bara ge fingret åt slynglarna som busvisslar efter mig…

    😉

  2. Härligt läng leve tanten, ser bilden framför mig hur du ”snurrar” handväskan framför dig som vapen mot ohyfsade slynglar! 😀 Hihi

  3. Åk till Österrike… där finns Tanten… den eleganta… den bastanta… den lilla gumman-Tanten… och … ja ..säkert fler modeller av Tanten med stort T… och alla helt underbara.

    Alla ääär liksom i sin ålder. Men jag tror aldrig Skatan kommer att ikläda mig ”gängse” tantmundering… utom skorna förstås… Så´na har jag ju redan… Kramar!

Kommentera

