Svajigt

Standard

Det svajar rejält i arbetslivet för många nu. I mitt lilla hörn av verkligheten har tillvaron också blivit lite bistrare.

Kärlekens företag har varslat 300 personer om uppsägning, samtidigt som man slänger ut i princip varenda konsult. Nu är det ingen fara för Kärleken (peppar, peppar), dels jobbar han med högprioriterade produkter som ska fortsätta tillverkas, dels besitter han en hel del specialkunskaper som behövs. Så han kommer sannolikt att bita sig kvar den här gången. Men det är lite slitsamt att jobba på ett ställe där folk runtomkring blir uppsagda och ska gå hem. Plus att det naturligtvis blir ännu mera jobb att göra för de som blir kvar.

Hos mig svajar det också. Chefen sa upp sig förra veckan och vad det kommer att innebära vet vi inte alls ännu. Men även mitt lilla företag har det tufft i dessa dagar och det ska sparas och effektiviseras och vi i personalen uppmanas att vara flexibla och förändringsbenägna. Jag tycker normalt sett att det är kul när det rör på sig, men just nu misstänker jag att förändringarna för min del, förutom en kraftigt ökad arbetsbörda, mer handlar om en rörigare vardag och fler resor med x2000. Något som inte känns enbart roligt….

Visst ska man vara glad att man har ett jobb i dessa dagar och att det dessutom är ett riktigt bra och roligt jobb. Men det tar mycket energi när det blir en massa sån’t här stök. Det är ofrånkomligt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Som du säger så påverkar stöket alla som arbetar kvar! På min skola försvinner ett antal tjänster och det vår oekligen ringar på vattnet… Inte till fördel!

  2. Här inte bara svajar det, full storm är en bättre beskrivning över dagsläget…inga varsel snarare tvärt om behov för fler anställda men, men där blir det tvärstopp! Hoppas det inte blir för ”snärjigt” för dig bara!

  3. I min lilla håla finns det snart inget jobb kvar. Jag klarar mig men som sagt med mina 7 år står jag faktiskt mycket långt ned på LAS-listan. För ungdomar ser det riktigt hopplöst ut. Senast för någon timme sedan pratade jag med några damer som berättade att 50 jobb skulle bort en mil härifrån. Varje vecka i princip mister vår region massor med arbetstillfällen. Affärer lägger ned och kommunerna varslar. Det ser illa ut, faktiskt riktigt illa…

  4. Hos mig är det på väg åt samma håll- vi har inte varslat men funderar på det. Som tur är (för mig) är jag en av de som bestämmer… hos Maria är det också lite si-så-där. Kommunen försöker spara… det verkar som om hon inte blir drabbad, som tur är.

Kommentera

