Min son är en uteliggare

Standard

19 och hans kamrater i kursen ”Sceniskt musikprojekt” spelar musical den här veckan. På en riktig teater, med ridå, strålkastare, orkesterdike och allt som hör till.

Igår var det premiär och vi satt förstås bänkade för att se en musical som handlar om ett gäng ungdomar som av olika anledningar halkat snett och lever sitt liv på gatan. 19 har ingen bärande roll, han dansar, körar och sitter förstås i orkesterdiket en hel del. Scenkläderna har han jobbat med flera veckor, sandpapprat jeans så att de ska se extra slitna ut, klippt sönder ett par av 17:s gamla fingervantar, spillt kaffe och ketchup på en skjorta och jag vet inte vad han gjort allt, för att få rätt look. Kronan på verket var en peruk med rastaflätor – en stor skillnad mot hans vanliga skalliga uppenbarelse 🙂

Ungdomarna gjorde ett fantastiskt jobb och det var många, gripande öden som spelades upp framför oss. Allt blandat med musik, förstås. 19 spelade sin roll med bravur och det var bitvis nästan lite läskigt att se sin vanligtvis så välartade son så fullständigt nedgången och illa däran.

I pausen pratade jag en stund med Fias mamma. Fia och 19 har gått i samma klass sedan dagistiden och någon gång på högstadiet fick Fia diabetes. Fia är vanligtvis en ytterst välartad ung dam, prydlig och välvårdad och mycket ordningssam. Nu spelade hon langare och gjorde en strålande insats. Fias mamma berättade att Fia snudd på vänt upp och ner på huset för att leta rätt på alla gamla sprutor som gick att uppbringa. ”Rekvisita”, sa Fia, samtidigt som hon glatt förkunnade ”äntligen har jag fått någon nytta av den där sjukdomen jag måste dra på”. Det gäller att se saker från den ljusa sidan!

19 trivs alldeles förträffligt med sin nya, vad ska jag säga….lediga stil. Hoppas att det går över när veckan är slut, bara.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

Kommentera

