Slut?!

Standard

Det går mot en jämn födelsedag i familjen. Det är Kärleken som ”fyller med nolla på slutet” (fritt fram att gissa vad som står till vänster om nollan). Nu är det ganska långt till det är dags – februari nästa år – men eftersom min käre make vägrar att vara hemma och ha mottagning och stå i centrum på en sådan dag har det sedan länge varit helt klart att vi ska resa bort. Frågan är bara i vilken riktning. Listan med önskeresemål är låååång – och den spänner mellan allt från safari i Tanzania till storstadspuls i någon världsmetropol. Långt bort eller nära spelar egentligen inte så stor roll. Det viktigaste är att vi inte är hemma 🙂

Den här gången är förutsättningarna väldigt annorlunda. Det blir nämligen bara vi två som åker iväg. I februari ligger 19 i lumpen sedan en dryg månad tillbaka och han får inte ledigt för att fira födelsedag. Och 17, ja hon går i skolan i det stora landet i väster nästa vinter.  Det har sina fördelar att kidsen inte ska med. Dels ökar listan med tänkbara resmål – både Kärleken och jag har många vilda idéer som kidsen garanterat inte skulle vara roade av. Sedan är det klart mycket billigare att åka två vuxna än två vuxna och två ”vuxna”. Kidsen är ”vuxna” enligt prislistan men de bidrar ju inte med så många kronor när det är semesterdags 🙂

Vi har funderat en hel del hit och dit och i eftermiddags satte vi faktiskt ner den berömda foten – trots att Kärleken för dagen är dyngförkyld och närmast kan klassas som en sanitär olägenhet 🙂 Jag skred till verket och skulle boka. Det var aningens meckigt att få till den kombination vi hade funderat ut, men till slut gick det. Vi blev sittande en stund för att bestämma hotell för resans andra del och när jag till slut gick vidare möttes jag av ”det finns inga möjliga bokningar/det är fullbokat på det datum du valt”. Felmeddelandet visades i ett fönster som inte gick att backa från, det var bara att stänga ner alltihop 😦 Märkligt. Jag som trodde att resebranschen hade svåra tider nu i lågkonjunkturen. Försökte någon mer gång under kvällens lopp, men nej, samma besked.

I morgon går jag in på resebyrån och pratar med en riktig människa istället – för det verkar märkligt att en ganska udda resa, som dessutom ligger så pass långt fram i tiden skulle vara slutsåld redan nu.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

4 responses »

  1. Samma sak hände oss när vi skulle boka vår resa till Sicilien. Vi var ute i god tid och anade att något inte stämde. Mycket riktigt var det fel på resebyråns bokningssystem.

    Hoppas ni får ordning på det så där ”öga mot öga”! Var ska ni åka förresten?

  2. Det brukar vara så… Har hänt mig flera gånger. Det bästa är att fixa det hos en resebyrå som du nu tänkt göra! Man ska inte förlita sig alldels för mycket på tekniken 😉 Lycka till!

  3. internet i all ära, men vissa resor måste bokas via en riktig person. Man kan bli galen med alla möjligheter. När jag skulle till Mexico försökte jag själva men det blev alldeles för mycket att tänka på och för mycket att välja mellan, som inte hade att göra med priset, utan snarare om restider, väntetider på flygplatser, flygbolag, flygplatser… till slut var jag tvungen att ta mig till stan.

Kommentera

