Splatterfilm

Standard

sweeneyVi hade en lugn helg, 17 och jag. Eller lugn och lugn och förresten…det känns som att det gått i ett rasande tempo och att jag har varit mer än fullt sysselsatt både igår och idag. Hade tänkt att rensa ur ordentligt i garderoben, men det hanns inte med. Det kom så förfärligt mycket annat emellan.

17 har jobbat med litteraturanalys i helgen. Ska man se det positiva i det hela så slipper ungen läsa och analysera Strindberg eller något liknande. Iaf den här gången. Bröderna Lejonhjärta står på agendan och den kan man faktiskt vända och vrida en hel del på. Förberedelserna var till ett seminarium där klassen ska diskutera paralleller till bl a religion och historia. Vi fastnade i en diskussion om det onda mot det goda. Vem är egentligen ond och vem är god? Kan man säga att tengilsmännen är onda när deras drivkraft primärt är att rädda sitt eget liv och sin egen familj? Precis samma diskussion man kan föra om de som gjorde hantverket i förintelselägren. Vi hade en bitvis djupt filosofisk dag och det tror jag berodde mycket på att testosteronfalangen inte var hemma 🙂

Kvällen avslutades med splatterfilm. Jiihaa så blodet sprutade i musicalen Sweeney Todd med Johnny Depp i huvudrollen. Den var svart och mörk, bitvis absurd, bitvis tragisk och däremellan ganska rolig. Passa dig väldigt noga om någon frågar ”Would you like a shave?”  😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Ibland kan det vara skönt att dela upp sig! När det gäller filmer är det ytterst sällan som vi kan enas alla. Oftast blir det en kompromiss. Sweeney Todd har alla sett utom jag…

  2. Jag ser väldigt lite film… märker jag när jag läser mína bloggvänner… så Sweeney Todd har jag inte heller sett…

    Vad roligt att diskutera Bröderna Lejonhjärta med sin dotter … för den innehåller ju som du säger… mycket mycket… djupsinnigheter… har historiska vinklingar… uråldriga symboler etc…

    Skulle ha velat vara med…. Kramar!

  3. lustigt, ingen har någonsin frågat om jag vill bli rakad; däremot har jag fått höra när jag borde bli rakad, but that’s another story!

  4. Sweeney Todd tyckte jag var en ”bra” film… Trots att jag hatar ”splatterfilmer”. Å andra sidan gillar jag ju Depps roliga gubbar… Vilken mimik!!! Han gör ju rollerna så himla bra! Allt från Piraten från Caribien och Kalles Chokladfabrik etc.. Man är nog lite tok kär i den killen!! 😀
    Kramis

  5. Hos oss har ju ungarna flyttat så vi pratar inte så ofta om allt det där som kom upp när de bodde hemma. Blir väl så när man har levt ihop länge att man vet ungefär vad den andre tycker om det mesta. Låter kanske tråkigt men det ligger mycket trygghet i det hela.
    Kram

Kommentera

