Hur är det egentligen?

Standard

”Hur är det egentligen? Jag tycker att du ser lite trött och sliten ut. Och kanske lite ledsen. Är allt bra?”

Orden kom från chefen, som tittade forskande på mig, när jag höll på att packa ihop för dagen. Av någon konstig anledning kände jag hur tårarna kom i ögonen och att kinderna blev lite lätt röda. Samtidigt kände jag efter – hur är det egentligen? Att verkligen känna efter när någon frågar är nämligen något jag lovade mig själv att alltid göra efter stressvurpan. Jag blinkade bort det fuktiga i ögonen och sa att ”jo, det är väl bra…lite mycket att göra bara”.

Hela vägen hem funderade jag. Varför blev jag plötsligt så gråtmild? Hur mår jag egentligen? Är jag glad? Lycklig? Ledsen? Är det något som fattas i livet? Har jag för mycket omkring mig? Känner jag mig stressad? Men jag blev inte särskilt mycket klokare av mina funderingar.

Det är mycket på jobbet just nu. Jag har väldigt mycket att göra och flera deadlines som måste hållas, men jag tycker att jag har allt under kontroll. Många av mina kollegor är i sluttampen på ett riktigt stort och viktigt projekt som jag hittills har lyckats hålla mig undan från. Men jag tror att min kropp reagerar lite på stämningen som är på jobbet just nu – jag är helt enkelt väldigt känslig för stress, även när den inte drabbar mig personligen. Lite sliten är jag efter en mörk vinter, men jag sover väldigt bra nu när Kärleken och jag har delat på oss på nätterna. Vi har inga stora problem i familjen, livet rullar på för ungdomarna, men det är klart att all mental anspänning inför 19:s olika antagningsprov och 17:s år på high school är lite slitigt för oss alla. På det stora hela är allt alltså bra, jag är inte ledsen, deppig eller arg – jag känner bara ingen större entusiasm för något just nu. Och jag vet inte vad det beror på.

Det är bättre när chefen är borta 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. När börjar klimakteriet? Får man öronsus då? Huvva jag vill inte.
    Pruddelutt: Jag känner igen mig, just nu undviker jag min chef för skulle hon fråga skulle jag säkert tjuta.

  2. Lever med en Man som gått i väggen. Jag ser hur det går upp och ner. Idag slog han i botten och jag skickade ut honom på en cykeltur. Sedan cigarr och ett glas rött på gården. Nu ligger han i badet.

    Jag kan se hur stressvecken i ansiktet försvunnit. Paniken har lättat. Nu håller vi tidig helg och jag vet att det går över.
    Man ska vara rädd om sig.

    Ta det lugnt och njut av stunden. Det kommer en dag imorgon också.
    Och en efter det.

    Många kramar Prudiehjärtat!

  3. Jag fattar sällan hur stressad jag egentligen är förrän stressen börjar släppa. Märkligt egentligen, jag borde veta bättre efter min stresskollaps för några år sen. Efter den har jag också utvecklat ganska svår ”stressallergi”. Men den här tiden på året – finns det någon någonstans som har energi? I så fall vill jag genast prata med denne någon 😉 Kram på dig!

  4. Ja..så är det ofta…att man kanske inte känner riktigt hurman mår förrän det ställs på sin spets och man vänder fokusinåt några sekunder… men tror det är så för många nu…i vårens brytningstid sätts ljuset obarmhärtigt på alla vinterns skavanker… men förhoppningsvis läker vii hop och kan njuta av den tid som kommer… den där skörheten efter en tid av nergångenhet p g a utmattning…den får vi nog dras med… vi får lyssna i tid. Skönt att sömnen funkar för dig…. den är guld värd. Ha det fint nu och må så gott!! *tulpaner i stora fång till dig och en varm kram*** 🙂

  5. Inte så lätt att svara på alla gånger, det är ju inte alltid man själv riktigt kan sätta fingret på VAR skon klämmer egentligen…tycker allt att det är bra att du har en chef som bryr sig om hur det står till även om det kan bli lite känslosamt ibland 🙂 Kramar om!

  6. Först, Uttern, du kan prata med mig, jag är full-laddad, till skillnad mot förra veckan, då´ru, var det låga nivåer i batterierna.

    Något som kommer för mig när jag läser din text, feeling blue, något vi kanske lätt gör, så här i brytningstider, (vinter/vår, barn/vuxen, (tänker då på dina barn som går mot vuxenålder) eller som för min mamma, arbetande/pensionär) Det blir en märklig tomhet som inte nödvändigtvis behöver vara något ”ont” men ändå är något.

  7. har haft på känn ett tag att du tappat lite ”gnistan”. Kan inte riktigt peka på något särskilt. Möjligtvis har jag märkt dig lite mindre på bloggen där du ändrat ditt beteende, och då menar jag inte ditt skrivande (eget eller kommentarer) men snarare dina besök (när, hur ofta). Har inte sagt något, därför att vi alla har våra ups & downs. Det viktiga är att vara medveten om dem, och att veta hur man hanterar dem på ett bra sätt. Hoppas du lyckas med det! Ta stöd av familjen och vännerna, och framför allt, om du känner dig trött på jobbet, prata med Kärleken!

  8. Jag har också ovanligt lätt till tårar… är ovanligt gråtmild… nu.. Jag tror att det är våren… och ovanligt mycket som hänt mig och som jag har runt omkring mig… inte fysiskt men psykiskt.

    Jag har sagt det förut tror jag… det ääär inte lätt när barnen börjar bli ”flygfärdiga”… det är en lång process… som tar.. Passa på att krama kärleken innan ni ”skiljs åt” för kvällen och barnen ofta och mycket… Här får du en bamsekram från mig…

  9. Förändringens vindar blåser och då är det lätt att bli vemodig. En tid avslutas och en ny påbörjas. Livets gång och vårt motstånd mot den…

Kommentera

