BMW eller Bauknecht?

Standard

Jo – visst är det dagens i-landsproblem när diskmaskinen helt plötsligt lägger av och man får handdiska morgon, middag och kväll. Vår saligen avsomnade diskmaskin har tickat och gått som en klocka i snart 17 år. Det har inte varit ett enda fel eller problem under årens lopp – något som jag förstår är ganska ovanligt efter att både Kärleken och jag ventilerat diskmaskinsfrågan på våra respektive jobb.

Igår gav vi oss ut på jakt efter en ny diskmaskin efter dagens slit i våra respektive saltgruvor. Körde den vanliga vägen rätt ut till shoppinghelvetet utanför sta’n och upptäckte – när vi precis skulle svänga höger i rondellen strax bredvid vårt mål – att affären inte fanns längre. Men hur gick det till? Vi kör den vägen minst en gång i veckan och ingen av oss hade noterat att vitvaruaffären helt plötsligt var utbytt mot en affär som säljer bildelar. Hmmmm…..vad gör man då? Efter en snabbsurf på mobilen kunde vi konstatera att affären inte hade flyttat, den hade helt enkelt slagit igen utan att vi märkt något. ”Jag vet”, sa Kärleken, vi går in på affären strax intill istället och shoppar lite. Och så säger vi till kidsen att det blir fortsatt handdisk, de ska ändå inte vara hemma så mycket framöver”. Affären bredvid säljer BMW. Och visst funderar vi på att byta bil i år och visst står BMW rätt högt upp på listan. Men att byta en diskmaskin mot en BMW? Näe, jag tror inte det 😀

Det hela slutade med att vi åkte hem igen, slank in på vitvaruaffären som ligger fem minuter hemifrån. Klockan var ungefär 10 i 6 när vi drällde in, hittade en suveränt duktig tjej som med mycket genomtänka frågor lyckades få ner våra alternativ till två – den ena var en lite dyrare maskin som var rabatterad med 2 000 kronor, den slog vi till på och fem minuter senare rullade vi hemåt med en ny diskmaskin i bagaget. Jippi – slut på allt vad handdisk heter! Trodde jag, ja…..

Äventyret slutade med att min normalt så kolugne make sa ”jävla diskmaskin”, gjorde en ful grimas, gick iväg och hällde upp en stor whisky varefter han barrikaderade sig framför TV:n. En ytterst vital grej var trasig och gjorde att eländet inte gick att installera. Själv höll jag mig undan så gott det gick, det fanns ju lite disk att ta hand om 🙂
Idag kom det en kille och fixade till det som inte funkade, Kärleken håller som bäst på att göra det sista åt installationen och kanske, kanske att det blir maskindisk ikväll. Håll tummarna!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. BMWn had säkert varit ett roligare köp (men inte får plånboken). Visst kan man bli irriterad på nya prylar som inte fungerar som de ska!

Kommentera

