Bullar och Butterfly

Standard

”Va – finns det ingen nybakad baguette idag?”

En nyvaken 17 kom utlallande i köket strax efter nio och såg sig förvånat omkring. Nej – det fanns ingen surdegsbaguette idag. Kärleken har verkligen skämt bort oss de senaste veckorna med färskt bröd till frukost en morgon varje helg. Den här helgen blir det inga storverk vid bakbordet – iaf inte från Kärlekens håll. Testosteronfalangen är nämligen inbokade större delen av helgen på ett lite halvmärkligt uppdrag. De är med i en orkester som deltagarna i en dirigentkurs ska få träna på under två dagar. Alla måste ju få träna och öva under verkliga förhållanden – så även blivande dirigenter, så testosteronfalangen lämnade hemmet redan strax före åtta i morse. Och då är det inte riktigt läge att spänsta upp i ottan och baka baguetter.

17 och jag får alltså roa oss bäst vi kan den här gråmulna lördagen när snögloppet hänger i luften. Surdegsbaguetter ger jag mig inte på – däremot har jag precis satt en deg till tekakor med rostade havregryn. En dubbel sats den här gången eftersom de tolv tekakorna jag bakade här om sistens tog slut nästan innan jag hade tagit ut dem ur ugnen 🙂 Tänkte också roa mig med att göra oxrulader. Klart inspirerad av ”Vad blir det för mat” i torsdags kväll. 17 ska ägna dagen åt ett projektarbete om hållbart samhällsbyggande. Jag gissar att det kommer att behövas en och annan insats från min sida där. Jag är väldigt glad och tacksam att det inte handlar om fysik, kemi eller matte med tanke på att Kärleken är borta större delen av dagen.

Ikväll är det sedan dags för ännu en tur ut i skogen och ett operabesök på Metropolitan. Den här gången är det Madame Butterfly som står på programmet. En mycket sorglig historia, så det är bäst att ta med den stoooooora näsduken.

Inga större problem att få den här dagen att gå heller, således 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Nybakad bröd på morgonen är verkligen fantastiskt gott och det är lätt att bli bortskämd förstår jag!

    Själv ska jag ägna kvällen åt en annan musikgenre och kommer näsduken fram blir det nog på grund av den mediokra kvaliteten! Men jag behöver ju inte lyssna 😉

  2. Oxrullader var länge sen jag åt. Smaskens! Jag gillar att se vad blir det för mat, han är så där härligt ohyfsad i köket, precis som jag själv 😀 ha en trevlig afton med Madame Butterfly!

    Vad blir det för mat är 17:s absoluta favvoprogram. Vi uppskattar båda den absoluta bristen på polityr och finess 🙂

  3. Vad härligt med att vara bortskämd med nybakat. Ha det så roligt på operan. Har ni sett Don Giovanni?

    Nej – inte ännu. Nästa gång är det Rossinis Askungen som står på programmet.

  4. jag hade också frågat om baguetterna… blir man van vid dem, så är det ju så! Som att åka till Frankrike och inte äta en croissant! 🙂

  5. Sitter och frustar för mig själv…Jag måtte redan vara trött för vet du vad jag läste? Jo, Ballar och Butterfly samt dietkurs i orkestern.
    Tänk om det freudianska stämmer…huga!

Kommentera

