Smaklöst?

Standard

lunchboxFör det mesta sitter jag och slevar i mig medhavd lunch i matlåda på jobbet. Men ibland finns det ingen matlåda att tillgå och då blir det antingen take-awaylunch från något ställe eller så händer det faktiskt att det kan bli en restauranglunch. Men det hör inte till vanligheterna.

Jag jobbar mitt inne i sta’n och det finns en del att välja på, det mesta inom promenadavstånd. Det gör att det är extra roligt att läsa lokalblaskans rapporter från lunchpatrullen. Ibland fnissar jag lite när ett ställe som fått kritik för något omedelbart fixar till det som inte var bra. Ibland håller jag med patrullen fullt ut och ibland inte. Smaken är ju som bekant delad.

Mitt emot jobbet finns stadens äldsta kineskrog. Den var stamställe för Kärleken och mig när vi bodde i innersta’n för 100 år sedan. Stället har bytt ägare någon gång sedan dess, men interiören är sig lik och maten är ungefär som den brukar vara. På luncherna kör stället med en rejäl buffé sedan några år tillbaka. Det är bra variation på rätterna – olika smaker och olika utseende. Man brukar äta mycket och man brukar bli mätt.

För någon vecka sedan sågades stället av lunchpatrullen. Maten var utslätad och smakade ingenting, tyckte patrullen. Allt var fräsch och snyggt och vällagat – mätt blev man, men var tog smakerna vägen? Det var länge sedan jag åt på restaurangen men idag hamnade jag och lunchsällskapet där. När vi gick därifrån konstaterade jag att visserligen hade jag ätit en stor tallrik med blandat innehåll och en stor salladstallrik. Men på något lustigt sätt märkte jag inte att jag hade ätit. Det smakade inget och jag var inte mätt. Sedan levde magen rullan hela eftermiddagen – jag var hungrig. Trots att jag ätit lunch med nudlar och några vårrullar och tre andra rätter. Mysko.

Undrar vad som har hänt? Har kocken blivit utbytt? Eller var det mina förväntningar som påverkades av det som stod i tidningen? Somliga frågor får vi aldrig veta svaret på, men det lär dröja innan det blir buffé tvärs över gatan igen.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Jag får ofta den känslan att jag inte blir så mätt när jag äter kinesisk mat. I alla fall är jag inte mätt så länge. Lite skumt för vid ett tillfälle åt vi på en restaurang där maten var delikat och då var jag proppmätt i ett dygn efter! Kan det fuskas med något…

  2. Du märkte säkert när du kom hem från Thailand och åt thailändskt ute (om du nu gjorde det) att det var en heeelt annan sak. Jag tror att thailändare, kineser, indier försöker mildra och anpassa sina hemlands smaker till vårt… som dom trooor… matstuk och matsmak… Det skulle de inte göra. Men det kan ju också vara så att råvarorna flygs hit och blir ”smaklösa” på vägen… Jag väntar in Pa och hennes kök… Kramar!

  3. Kinesrestauranger är platser jag brukar äta på i och med min allergi för där är det inte en massa tillsatser och maten tillreds med majsmjöl och rismjöl, nu är det dock ett tag sedan så jag måste bege mig till minnenasrum för att erinra mig mättnadskänsan haha..ummm..är nog böjd att hålla med om att mättnadskänslan inte varat särskilt länge. MEN det gäller faktiskt när jag äter vanlig mat också 🙂 Jag har en förmåga att vara ständigt hungrig. Jodå jag äter ordentligt, men misstänker att kroppen har en otroligt snabb förbränning.

    Jag har slutat lita på rescensenter av alla slag. De och jag har sällan samma smak.

    Ha en bra dag tjejen

    Kram

  4. Jag har fått för mig att det är vi kvinnor som oftast äter matlåda. Männen de går ut och äter om man inte är hantverkare så klart för de brukar ha matlåda med sig.

    I min familj har jag alltid ätit matlåda så när som en period när jag fick kuponger från jobbet. Maken har väl inte ätit matlåda på år och dag, lika så med bilen. Inte kan han åka kommunalt inte, nej han ska ha bilen.

    Undrar om det inte är rätt vanligt att det är så i familjer, kvinnan äter matlåda, cyklar eller går till jobbet och hämtar/lämnar ungarna. Mannen äter ute och kör bil till och från jobbet oavsett om det finns buss eller annat.

    Kram och trevlig helg
    PS Funkar den här funktionen att få kommentarer via e-post för dig? Jag klickar i där hela tiden utan att det händer ett dugg.

  5. Jisses vilket smaklöst inlägg!

    Kan hungern bero på att asiatisk utemat smakar mest glutamat.Äh, stryk mat i slutet på kommentaren.

    *fnissar*

  6. Nu fick jag klämm på vart ditt jobb ligger. Jag vinkar nästa gång jag går förbi. 🙂

    Jag lever fortfarande på hoppet efter en fika och någon gång ska det bli av. Baske mig! Snart hoppas jag.
    Hoppas du inte tror att jag inte vill eller så, för så är det inte. Det är massa annat skit i vägen.

    Håller med dig om restaurangen, den har tappat stinget. Mamma och jag lunchar där ibland men nästa gång ska jag föreslå någon annan bufférestaurang. Att luncha är förresten lika billigt/dyrt som att fika. Märkligt.

    Va kul att höra från dig, Amlor!!! Mycket läser du på en gång också 😀
    Idag testade jag det andra stället – som ligger en bit ovanför och sedan ner till höger om man går uppåt från det smaklösa stället. Det andra stället är nyrenoverat, superfräscht och hade en fantastisk buffé. Så det stället får det bli nästa gång istället!
    Klart att jag inte tror att du inte vill fika – jag vet hur det är….och jag är säker på att du hör av dig när du känner att du orkar
    !

Kommentera

