En helt vanlig lördag

Standard

saturdayJag slog mig lös på ett rejält glas rödtjut till lasagnen i onsdags kväll. Det var riktigt gott. Det känns så skönt att ha levererat till uppdragsgivarens belåtenhet, men samtidigt blir det lite tomt när jobbet är klart. Inte för att jag är direkt sysslolös på jobbet 🙂 det finns nya utmaningar att ta tag i och en rejäl sådan hamnade på mitt bord redan i torsdags. Nej tomheten kommer nog snarare ifrån att jag levt så intensivt med mitt uppdrag ett tag, funderat på vinkel, upplägg och hur jag bäst förmedlar det som ska förmedlas. Det finns ju flera sätt att flå en katt, eller hur det nu är man brukar säga.

I torsdags var jag med och gjorde ett surprise-party för en kollega som precis gått i pension. Festföremålet var inte helt till freds med att sluta jobba, han hade gärna fortsatt ett par år till, så det var en delikat uppgift att planera ett roligt party utan sentimentalitet och snyft. Vi lyckades riktigt bra och den nyblivne pensionären verkade så nöjd med sin kväll som innehöll både hälsningar från och besök av gamla kollegor, pilsner, lite sportande och riktigt god mat. Det blev inte särskilt sent, men det var mycket som skulle klaffa och gå i lås under kvällens lopp så jag var rätt speedad när jag kom hem på kvällen och hade lite svårt att gå ner i varv och sova. Så det blev en ganska seg dag igår och en tidig kväll i TV-soffan 🙂

Idag är det en helt vanlig lördag – snart 17 pluggar, snart 19 står i köket och bakar småkakor samtidigt som han lyssnar på Mozart, Kärleken går och vrider på sin burk med surdeg till morgondagens bakning (jag tror det inte förrän jag känner doften av nybakat bröd…..) och själv rör jag mig mellan tvätthögarna, ger goda råd om kakbak (när de efterfrågas), peppar snart 17 som förut hatade fysik (”men nu fattar jag och fysik är faktiskt nästan lika kul som matte”) och nu har utsett kemi till sitt hatämne nummer ett. Får se vad resten av dagen bjuder på – faktum är att det inte är något alls inplanerat den här helgen och det känns skönt.

12 responses »

  1. Det är verkligen inte helt fel med helt vanliga lördagar så där emellanåt… som går sin gilla gång…

    Vad roligt att avskedsfesten för din kollega blev så lyckad. Det är oftast en balansgång ju… att allt skall klaffa… att det skall bli framåtblickande istället för för mycket sentimentalt återblickande osv osv…

    Ha en riktigt bra fortsättningen på den vanliga lördagen och en skön söndag! kram!

  2. Haha, känner igen mycket, inte minst det där med att vissa ämnen utses till hatobjekt…. bara för att en tid senare vara ratade till förmån för ett nytt hatobjekt.

  3. Det låter som en helt vanlig, skön lördag. Det där med surdegen låter roligt. Hur gör man, från en som inte alls kan baka 🙂 Hur länge ska den vara i kylskåpet?

  4. Jag håller verkligen tummarna nu för surdegsbaket att det blir till belåtenhet så att du i fortsättningen har en stolt bagare som levererar varefter familjen behöver lite nytt att sätta tänderna i.
    Själv bakade jag ett vanligt bröd utan surdeg med fyra sädesslag lantbrödsmjöl som jag gillar, lite russin fick söta brödet.
    Bakade även ett bröd med valnötter/hasselnötter och mandel förra helgen tror jag det var och det var kanongott och enkelt.
    Kram

  5. den där surdegen låter ritkigt intressant, jag kan inte ”se” Kärleken framför mig, när han bakar bröd… hehe, vilken syn! 🙂

  6. Surdeg spännande att höra hur brödet blev – se till så att han kommer ihåg att spara en liten bit ”rot” till nästa limpa 🙂

  7. Åh..baka kakor till Mozart…ja..det måste ju bli bra. 🙂 JAg gillade kemi mera än fysik i skolan och avskydde matte.
    Gott att du fixat jobbet till belåtenhet. Och att den nu mera f d kollegan blev lyckat avtackad. Det är oftast blandade känslor inför avslut.. kan vara svårt att fatta att man inte ska ge sig iväg nästa dag… och nästa dag…….. och osv.
    Önskar dig en fin måndag och nya friska tag *varma kramar**

    🙂

  8. Jag är böjd att hålla med moniqas, vilken underbar bakmusik 🙂
    En avskedsfest är alltid knepig speciellt sedan föremålet i fråga gärna velat stanna kvar, men det grejades det med.

    Önskar en skön måndag
    Kramiz

  9. Haha javisst Prudie, sönerna har gett mig ordentliga direktiv på hur den kommande familjemedlemmen ska vara 😀
    De är för goa, ibland är det svårt att inte skratta, fast det är ju inte av ondo utan mer ett ömtskratt.

    Kram

Kommentera

