Nästan tårögd

Standard

ladykitcIbland kan de röra en till tårar, tonåringarna. Och det av vitt skilda orsaker 🙂

I torsdags var alla gymnasieungdomar lediga från skolan. Så även snart 19 och snart 17. Snart 17 skulle plugga – kemi, fysik, matte, spanska och jag vet inte vad det var allt som stod på programmet. Snart 19 aviserade att han tänkte ”baka en jädrans massa fikabröd” på eftermiddagen. Ett av sonens mer märkliga ämnen på skolschemat i år är dirigering. Där är det en litet gäng på 7-8 elever och det fikas på fredagarna. Med kaffebröd enligt ett rullande schema. ”Baka på du”, sa jag till snart 19, ”men se till att röja efter dig i köket bara”. ”I sure will” sa den store lille gossen och började bläddra i den ena receptboken efter den andra.

En dag i saltgruvan och några telefonsamtal från snart 19 senare var jag åter i hemmets lugna vrå. Jag möttes av snart 17 som kom galopperande och meddelade att hennes bror stått i köket hela eftermiddagen, att samme bror nu gett sig iväg till orkesterrepetition med hälsningen att vi skulle ge f-n i chokladmuffinsen. Kakorna gick däremot bra att smaka på. Jag gick ut i köket och hittade 9 chokladmuffins som stod och svalnade. ”Dom är supergoda” meddelade snart 17. ”Lagom kletiga inuti och glasyren är bara sååååå god”. I en större burk låg det en rejäl sats småkakor. Prydligt spritsade rosor som det såg ut att vara hackad choklad i. Jag smakade. Supergoda! Noterade att köket var kliniskt rent. Undrade faktiskt en liten stund om snart 19 verkligen hade stått och spritsat småkakor, men när jag kom in i badrummet hängde spritspåsen prydligt upphängd på tork. Han har tydligen oanade talanger, den unge mannen! Jag berömde bakningen och städningen och allt när snart 19 var hemma igen. ”Äsch, det var väl inget”, sa sonen, ”det är förresten MYCKET lättare att spritsa ut kaksmeten än att klicka ut den”. De kan om de vill, ungdomarna. Barnets far och jag konstaterade att man nästan blir tårögd ibland 🙂

I går var Kärleken och jag ute på galej. Partydags långt ut i tjottahejti dit inga bussar går. Ska man åka taxi blir det väldigt dyrt. Vi behövde inte singla slant om vem som skulle köra bil den här gången, det hela löste sig på ett alldeles utmärkt sätt. Kompisarna som har stoooor familj och SUV ringde upp och föreslog att vi skulle bunta ihop sex vuxna i SUV:en, låta snart 19 köra ut oss på vischan och sedan komma och hämta oss när partandet var klart. Snart 19 tyckte det var en alldeles strålande ide – det är ju inte fel att få köra SUV en hel lördag kväll. Nu stod det inga vildare aktiviteter än hämtning av pizza till honom själv och lillasyster på agendan. Men ändå 🙂

Allt flöt alldeles utmärkt. Snart 19 infann sig strax efter halv två för att hämta hem de färdigfestade vuxna. Allt hade gått jättebra, inga repor eller bucklor på bilen och det var ”sååååå häftigt att köra en så’n bil”. Väl hemma gick jag ut i köket och fann ett veritabelt bombnedslag. Snart 17 hade ägnat kvällen åt att göra Mojito till sig och brorsan – det var strösocker på hela diskbänken, limeskivor lite överallt och halvvissna myntablad här och där. 6 stora glas med mojitorester stod på diskbänken, tillsammans med en massa annan disk. Pizzakartongerna låg kvar, en skål med gamla popcorn och torra clementinskal ståtade mitt i. Jag drog en djup suck, vände ut ur köket och gick och la mig. Sedan började dagen med köksröj innan det gick att laga frukost. Jättekul 😦

När jag frågade varför köket såg ut som det gjorde fick jag till svar att ”det gick inte att ställa in disk i diskmaskinen för den var inte urplockad”. Nähä nej…tänkte inte på det….det är klart att det inte går att röja i köket då. Men det var en trevlig fest 🙂

8 responses »

  1. …“det gick inte att ställa in disk i diskmaskinen för den var inte urplockad”.

    Den var bra… Jag blev nästan tårögd av igenkännandet. Har ju också haft tonåringar … 🙂 Kramar!

  2. Ja, det är som vanligt, upp och ner, men det var otroligt kreativt och allt det kreativa ska man berömma, dock borde disken i maskinen fått lite hjälp på traven in i skåpen, men som sagt man kan ju inte få allt. Det är nog detta som förgyller våra liv. 🙂

  3. Även här är det samma problem med diskmaskinen! Skumt som sagt var!

    Trevligt att unge snart 19 är en sådan hejjare på att baka. Dirigerar är inte det lättaste men ska han hålla på med musik är det mer eller mindre ett måste, antar jag!

    Önskar en trevlig fredag!

Kommentera

